Kun je gezond veganistisch eten zonder extra supplementen te gebruiken?

Dus kun je echt gezond veganistisch eten zonder ook maar iets van een supplement of aanvulling extra te gebruiken? Dus puur een veganistisch dieet zonder een tekort aan iets.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee, dieren die gegeten worden krijgen B12, en zo krijgen vleeseters dat ook in voldoende mate binnen. Veganisten moeten een B12 supplement gebruiken.
Cryofiel
6 jaar geleden
Dat wilde ik net noemen, Rieneke1! Als toevoeging kan ik melden dat je wel moet oppassen met supplementen, in die zin dat je niet zomaar alles moet geloven wat de verkopers beweren. Ook bepaalde alternatieve sites zijn zeker niet betrouwbaar. Die adviseren je vaak om bijvoorbeeld zink of magnesium te gaan gebruiken. Dat is echter nergens voor nodig. Pas als je een geconstateerd tekort hebt moet je gaan aanvullen, en zelfs dan alleen genoeg om het tekort op te heffen, en zeker niet meer. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit geldt voor beide genoemde voorbeelden: zeker voor magnesium, en in iets mindere mate ook voor zink.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt Creofiel. Veel mensen slikken onnodig supplementen. Ook niet veganisten.

Antwoorden (2)

Helaas niet. Er zijn diverse vormen van vitamine B12 en de soorten die je in plantaardig voedsel vindt kunnen mensen niet goed opnemen. Dus bijv. spirulina geeft helaas geen B12.
De mens is van nature een verzamelaar die ook kan jagen. Dus we eten allerlei dierproducten. Eieren zijn makkelijk te vinden in de natuur.
Gelukkig kunnen we tegenwoordig ook heel goed B12 uit bacteriën halen en daar supplementen van maken of het toevoegen aan bestaande voedingsmiddelen.
Een nieuwere ontwikkeling zijn shakes waar alle voedingstoffen in zitten.
Dus als je bacteriën niet als niet veganistisch ziet kun je heel goed eten zelfs zonder pillen te slikken door voeding met toegevoegde waardes te consumeren.
Alsnje veganisme betekend dat je geen bacteriën kan eten dan heb je een probleem. Je kan niet zonder bacteriën. Gelukkig tellen de meeste veganisten bacteriën niet mee als dieren. En eigenlijk eten we die niet zozeer als dat we ze opnemen en er mee samen leven. Dit heet de maag en darmflora.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Dus eigenlijk is een puur vaganistisch dieet ongezond.
Je kunt alleen echt gezond eten met supplementen.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Manonnetje, zo kan je dat niet stellen, als je bedenkt dat dieren die gegeten worden B12 als supplement in hun voer krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oja? Waar kan ik dat vinden? Maar ook al zou dat zo zijn dan nog moet je supllementen slikken als veganist en een vlees eter niet. Die hoeft niks bij te slikken.
Geldt dat voor al het vee overal?
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee, het geldt voor kippen en varkens. Persoonlijk eet ik liever dierenleedvrije vleesvervangers die verrijkt zijn met B12, dan de overblijfselen van dieren die bij leven verrijkt zijn met B12. Maar goed dat is een persoonlijke afweging.En uiteraard hangt gezond of ongezond van meer factoren af.
tinus1969
6 jaar geleden
@Rieneke1, waar baseer je dat op, dat fokdieren per definitie B12 gesuppleerd krijgen?
Castle
6 jaar geleden
Kwestie van perspectief. Ik zeg dat vitamine B12 door bacteriën komen. Deze sterven bij verhitting. Er zijn vleeseters die lijden aan vitamine b12 tekort. De grazers die we eten krijgen het binnen via de grond zoals wij vroeger. Sinds we zuiverder leven en alles koken en wassen voordat we het eten is er wat veranderd. Ze zeggen dat we vlees eters zijn maar hebben geen van de kenmerken lichamelijk. Wij kunnen geen rauwe kip eten want we worden ziek. De mens is ontvankelijk geworden voor vlees door het te koken. Er zijn vele onderzoeken hierna die dit uitwijzen maar toch blijft de discussie. Geeft niet en ongetwijfeld boor ik hier weer een discussie aan. Dit mag want we leven in een vrij land. Mocht je willen supplementeren dan is er zelfs B12 voor veganisten waar geen dier voor geleden heeft. Over het tekort aan vitamine kan ik zeggen dat je voldoende moet afwisselen maar dit geld ook voor vleeseters. Ik werk met vleeseters die in een late dienst s'morgens een soepje eten want ze krijgen niet veel weg en op het werk brood eten. Geen fruit of extra groente. S; avond als ze thuis komen een kroketje frituren. Ik denk dat dit in heel veel gevallen is en dus niet alleen veganisten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou dt ook graag weten Rieneke1. Ik heb er nog nooit van gehoord ook dat er standaard B12 supplementen worden gegeven aan fokvee.
Rieneke1
6 jaar geleden
Even googlen is toch niet zo moeilijk? Als je even zoekt zijn er meerdere bronnen te vinden hierover. https://isjaisja.home.xs4all.nl/B12/HOOFD7.HTM
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het gelezen. Maar wat ik er uit begrijp is het vooral kobalt dat ze toevoegen en dat word B12 in het dier. Ook is het zo weinig dat het voor de mens verwaarloosbaar is. Voor sommige dieren is het wel van belang, zeker als ze voer krijgen dat op zandgrond is gekweekt.
Apart dat ze dat alleen bij niet herkauwers doen. Zou je dan tekort hebben als je alleen rundvlees eet? Daar zit het niet in toegevoegd. Dan zou je dus tekort komen? Nee in vlees zelf zit, zelfs zonder toevoeging van kobalt/B12 ruim voldoende B12. Dus een vleeseter kan zonder supplementen en een veganist niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat ik miij ook afvraag: krijgen biologische kiplen en varkens het ook toegediend? Of alleen de bioindustrie? Dat kon ik zo 123 niet vinden.
Er is wel ophef over en gedoe in de politiek las ik.
Nee, veganisme is niet verenigbaar met gezondheid, en eigenlijk onnatuurlijk -veganisme is mogelijk geworden door industriële voedselproductie.

Naast B12 (iets dat van nature alleen in dierlijke producten voldoende voorkomt), is ook vitamine D een probleem, alsmede diverse mineralen. Ook hoogwaardig eiwit is moeilijk te krijgen als je plantaardig eet.

De harde waarheid is, dat de menselijke spijsvertering is geoptimaliseerd op vlees en andere energiedicht voedsel met veel hoogwaardig eiwit, vitamines en mineralen. Onze darmen zijn relatief kort, we hebben geen extra magen of grote blinde darm, onze kaken ongeschikt voor vezelrijk eten.

Wie relatief zeer veel plantaardig eet, moet gericht moeite doen om toch aan voldoende vitamines (vooral B12 en D), mineralen, en eiwit te komen. Dat moet via vlees (inclusief vis, ei, zuivel) of via supplementen.
tinus1969
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
+ goed antwoord.
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Castle
6 jaar geleden
De sterkte van het maagzuur is van ons gelijk aan die van herbivoren. Wij eten geen rauwe kip zoals een poes dat wel kan. Onze darmen zijn net zolang als van herbivoren en dus langer als een omnivoor of carnivoor. We hebben moeite met cholesterol waar vleeseters geen last van hebben. Vleeseters slapen langer dan herbivoren en wij doen dat zoals herbivoren net zo lang. Onze kaken kunnen malen (kauwen) zoals herbivoren en gaan niet alleen op en neer zoals een vleeseter. Wij zweten door onze poriën zoals een herbivoor. Een vleeseter raakt zijn warmte kwijt door te hijgen (denk aan bijvoorbeeld een hond). Ik heb dus een totaal andere mening.
tinus1969
6 jaar geleden
@Castle, een aantal van de zaken die je noemt zijn domweg niet waar. Zo hebben we geen moeite met cholesterol -sterker nog, een verhoogd cholesterol hangt samen met overmatige consumptie van fructose, die door de lever wordt omgezet in nieuwe cholesterol. En onze darmen zijn echt relatief kort -zeker mbt dikke darm is dat onmiskenbaar, evenals de verschillen in blindedarm. Mbt hijgen, dat heeft niets te maken met vleeseten. Voorzover dat verband consistent is (hijgen dolfijnen?), lijkt het me toeval. Mbt tanden, het is juist opvallend dat we NIET werkelijk kunnen maken zoals herbivoren -we missen daarvoor de spieren. De grote gorillakop is zo groot om effectief harde vezels te kunnen vermalen. Mbt slapen en activiteit; juist pure herbivoren zijn lui. Koeien en gorilla's doen niets anders dan (her)kauwen -ze slapen weinig omdat ze de hele dag moeten grazen en kauwen, maar dat betekent niet dat ze dus ook actief zijn. Reuzenpanda's zijn berucht saai.