Kun je jezelf beschermen tegen het baarmoederhalskankervirus met een condoom?

Om aids te voorkomen helpt dat toch ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een beetje.
1 van de mogelijke oorzaken van baarmoederhalskanker is HPV. In principe is HPV een SOA, deze is dus overdraaglijk door seksueel contact. Echter, HPV is ook overdraaglijk door huid-op-huid-contact in de schaamstreek, dus gebruik van een condoom is geen garantie dat je geen HPV krijgt, maar het maakt de kans wel kleiner.
Verder is het goed om erbij te zeggen dat er veel mensen zijn die wel HPV krijgen, maar geen baarmoederhalskanker, en dat er ook varianten van baarmoederhalskanker bestaan die niet vooraf worden gegaan door HPV. Meer info in de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, een condoom beschermt alleen maar tegen een SOA en tegen zwangerschap (als hij niet knapt).

Baarmoederhalskanker kan niet worden voorkomen door een condoom te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HPV (het virus dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van baarmoederhalskanker) *is* een virus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het typen terwijl ik luister naar een gesprek naast me... Ik bedoel natuurlijk: het is een SOA.
genetisch bepaald, dus ik denk dat het niet uitmaakt!