Wat is het verschil tussen een psychiatrische stoornis en een neurologische aandoening?

Het CBR maakt bijvoorbeeld een onderscheid tussen deze twee termen bij het wel of niet toekennen van een rijbewijs. Nu vraag ik me af wat eigenlijk het verschil tussen deze twee begrippen is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
8.7K

Het beste antwoord

Neurologische aandoeningen kunnen te maken hebben met alle functies van het zenuwstelsel. Hieronder vallen de zogeheten hogere cerebrale functies (denken, geheugen, plannen), de hersenzenuwen, het motorische en het sensibele stelsel, de reflexen, de functies van de kleine hersenen en het autonome (willekeurige) zenuwstelsel. Hoe snel en gericht iemand kan reageren op een gevaarlijke situatie in het verkeer wordt bepaald door diens neurologische vermogen. Na een hersenbloeding bijvoorbeeld kan het zijn dat het niet meer verantwoord is om die persoon achter het stuur te zetten.

Psychiatrische ziekten zijn stoornissen op het gebied van denken, emoties en gedrag. Men gedraagt zich anders omdat de wereld om hen heen anders wordt waargenomen, begrepen en ervaren. Zo'n stoornis brengt beperkingen met zich mee in het sociale, beroepsmatige en interpersoonlijke functioneren. In het verkeer kan het risico's brengen, omdat andere weggebruikers bijvoorbeeld niet kunnen vertrouwen op het rijgedrag van iemand met een psychiatrische stoornis.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is het juiste antwoord.

Andere antwoorden (4)

Een psychiatrische stoornis heeft een oorzaak in de hersenen, een neurologische aandoening heeft een oorzaak in het ruggenmerg of aftakkingen daarvan. Samen vormen ze het centrale zenuwstelsel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom ik vermoed dat het CBR onderscheid maakt is dat een psychiatrische stoornis moeilijker te voorspellen is en daardoor gevaarlijker is in het verkeer. Een neurologische aandoening heb je, het verloop kan worden ingeschat en maatregelen om ongelukken te voorkomen kunnen vooraf genomen worden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat dat de beste basis van onderscheid is, hoewel ik toegeef dat ook mijn omschrijving z'n manco's heeft. Maar ik ken heel wat psychiatrische aandoeningen waarvan het verloop heel wat beter te voorspellen is dan neurologische aandoeningen. Dat begint al bij het feit dat veel neurologische aandoeningen (spierziekten, M.S., parkinson, dementie, etc.) progressief zijn, terwijl dat bij veel psychiatrische aandoeningen (bijv. autisme, ADHD, bipolaire stoornis, borderline) niet het geval is.
Ik geef toe dat het onderscheid soms wat lastig te maken is, zeker bij de meer neuropsychiatrische aandoeningen. Maar in het algemeen is het denk ik wel duidelijk wat het CBR bedoelt met dit onderscheid. Zo is M.S., epilepsie, een spierziekte of narcolepsie neurologisch, en een bipolaire stoornis, schizofrenie of ADHD psychiatrisch. Natuurlijk is het een kwestie van hoe je zelf de definitie legt, maar van bovenstaand aandoeningen kun je wel stellen dat de diagnostiek en behandeling over het algemeen duidelijk óf bij een psychiater, óf bij een neuroloog ligt.

En wat het verschil precies is? Sommige psychiatrische aandoeningen hebben net zo goed een vooral biologische basis als neurologische aandoeningen als parkinson of M.S., maar toch is er wel verschil. En neurologische aandoening uit zich in het neurologisch functioneren, dus bewegen, geheugen, concentratie of beheersing van de spieren terwijl psychiatrische aandoeningen zich meer uiten in gedrag, in onrealistische gedachten, angsten, of stemmingsproblemen. Alleen bij zaken als dementie is het onderscheid moeilijk te maken op basis van uitingsvorm, maar daarvan is algemeen aanvaard dat dat onder de neurologie wordt gerekend (als het gaat om de vraag psychiatrisch vs neurologisch dan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neurologische aandoeningen zitten in de hersenen of het ruggenmerg. Zoals al genoemd werd: MS, Epilepsie, CVA etc.

Psychiatrisch KAN een afwijking in de hersenen zijn, maar kan ook veroorzaakt worden door aanmaak of ontbreken van bepaalde stoffen. Vaak zie je dit terug in gedrag en/of gevoel (depressie, suïcidaal, manisch depressief etc.).

Psychische aandoeningen kunnen een gevolg zijn van een neurologische aandoening. Andersom niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een arts kan bepalen of een stoornis psychiatrisch is of somatisch.

Een aandoening wordt als neurologisch beschouwd als deze een fysieke oorsprong heeft (of het vermoeden daarvan).

Inmiddels behoren de CBR keuringen tot het verleden.