Vraag over medicijn Venlafaxine??

ik slik venlafaxine HCI retard 75 mg. maar kreeg nu de venlafaxine bluefish 75 mg.
Op allebei staat met verlende afgifte maar is het wel hetzelfde. De apotheek zegt dat het het zelfde is maar ik maak wel zorgen. straks reageer ik er anders op door bepaalde hulpstoffen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2K

Antwoorden (5)

Het is een ander merk maar de hulpstoffen zijn hetzelfde. Je zou dus geen verschil moeten merken. Mocht je toch het idee hebben dat je er anders op reageert, dan kan je huisarts het oude medicijn (retard) weer voorschrijven, op medische gronden. Je krijgt het dan toch vergoed van je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben allebei dezelfde werkzame stof namelijk venlafaxine. Hoogstwaarschijnlijk zijn er ook dezelfde hulpstoffen gebruikt. Mocht dat niet het geval zijn, dan is de kans dat je overgevoelig bent voor een bepaalde hulpstof erg klein. Geen reden voor paniek dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artsen hebben tegenwoordig steeds vaker afspraken ( soms zelfs met bonussen) om de kosten voor de zorgverzekeraar zo veel mogelijk te drukken. Hierdoor zie je steeds vaker dat medicatie van andere goedkopere fabrieken worden voor geschreven. De bestanddelen zijn gelijk en zouden in principe evengoed hun werk moeten doen. In de praktijk is dat helaas niet altijd het geval.
Zodra je last krijgt van "stroomstootjes"in je hoofd betekent het dat deze medicatie voor jou niet naar behoren werkt en moet je je huisarts vragen de HCI retard weer voor te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh, stroomstrootjes in je hoofd...??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarmee wordt waarschijnlijk het gevoel bedoeld dat je krijgt als de dosering van venlafaxine plotseling verlaagd of gestopt wordt. Mocht de vraagsteller dat gevoel krijgen zou dat erop duiden dat de werking van het nieuwe merk minder is dan die van het oude merk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt helemaal :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar er is hier toch geen sprake van een andere dosering of iets dergelijks? Het gaat toch om precies dezelfde therapeutische stof en precies dezelfde vertraagde afgifte?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo zou het moeten zijn. Mijn eigen arts gaf aan dat het kwalitatief dus niet altijd even goed is als van bv Bayer .
Uit eigen ervaring weet ik dus dat er een degelijk verschil in zit qua werking. 1 voorbeeld er van is Losec. Met als werkzame stof Omeprazol. Losec is een maagzuurremmer die behoorlijk prijzig is , maar goed werkt. Het merkloze Omeprazol gaf juist enorm veel klachten en veroorzaakte meer maagzuur bij mij. Verder werk ik in de zorg met Verstandelijk gehandicapten met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag zoals dat heet. Ook hier merken we regelmatig verschil als er wordt over gestapt op goedkopere merkloze medicatie. Huisartsen zijn ook op de hoogte van dit verschijnsel van merkloze en goedkopere medicatie. Maar bij een ieder waar het wel goed aanslaat is toch weer een beetje winst voor de zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in zo'n huisartsenpraktijk en ik heb jarenlang in de klinische psychiatrie gewerkt. Het verhaal van die coating van Hippo, hieronder, begrijp ik. Maar ik denk echt dat dit uitzonderingen zijn. De overheid ziet erop toe dat de kwaliteit van loco's hetzelfde is als van de specialité's. Ik sta vierkant achter het gebruik van loco's om de kosten in de zorg te drukken. Probeer me rustig te overtuigen van mijn ongelijk. Er zal ongetwijfeld wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zijn maar dat heb ik zo snel niet kunnen vinden.
Zijn beide andere merknamen met zelfde werkzame stof.

Overigens als jij je meer happy voelt bij ander merk, en je arts heeft specefiek deze merknaam op het recept geschreven dan behoord je apotheek, als jij dat wilt, je dit te leveren.

Soms hebben apotheken afspraken met andere leveranciers en proberen ze je een ander merk aan te smeren (verkoopster mompelt iets als "is het zelfde product hoor, maar zit in een ander doosje".). Je kunt en mag de apotheek wijzen dat je arts je een specefiek merk heeft voorgescreven en dat ook graag wil ontvangen. Wil de apotheek niet meewerken? Recept terugvragen en naar een andere apotheek stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neehoor, de apotheker heeft een eigen verantwoordelijkheid en het laatste woord. Alleen als er vermeld wordt dat er een medische noodzaak is buigt hij/zij zich er nog eens over maar ook dan is de apotheker niet verplicht een merkmiddel te leveren.
De werkzame stof (waar het om gaat) en de manier van afgifte zijn precies hetzelfde.
Probeer dit middel een tijdje uit, mocht je bijwerkingen hebben, overleg dan met je apotheek.
Ik kreeg jaren terug een locopreparaat (merkloos middel, verder hetzelfde). Maar de pillen die ik slik, zijn gecoat, zodat ze de maag onbeschadigd doorkomen. En kennelijk was die coating wel net wat anders, want ik kreeg binnen een paar dagen vreselijk maagpijn.
Terug naar de apotheek, en sindsdien krijg ik weer m'n 'oude' medicijn, ook al is dat duurder en zou het niet vergoed moeten worden. Op medisch voorschrift wordt het dat wel (en sja, als ik er maagbeschermers bij moet gaan slikken is dat toch ook weer duurder).
Dus probeer het uit, ik heb bij andere medicijnen nooit last gehad van overstappen op locopreparaten of andere merken. Krijg je wèl last, meld dat dan bij je apotheek zodat er gekeken kan worden of je niet toch je oude merk kunt krijgen (vooropgesteld dat je nieuwe variant niet gewoon het oude is met een nieuwe naam, dat kan namelijk ook nog).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, bluefish en retard zijn verschillende merken. Niet hetzelfde met een nieuwe naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je er donder op zeggen dat die 'bluefish' goedkoper is en dus het voorkeursmiddel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Retard is geen merk maar betekent 'vertraagde afgifte'.