Een gezonde ontlasting heeft een lichtbruine kleur, een beetje pindakaasachtig. Naarmate de ontlasting langer in het lichaam is gebleven wordt de kleur donkerder. De kleur van de ontlasting kan diagnostische informatie opleveren.
Zwart: Zwarte ontlasting kan duiden op een bloeding in maag of dunne darm, maar kan ook voorkomen bij mensen die ijzertabletten slikken. Het ijzer is verantwoordelijk voor de zwarte kleur.
Wit: Bij onvoldoende galproductie of obstructie van de galwegen kan de ontlasting er wit uitzien, doordat de galkleurstoffen, die de ontlasting normaal gesproken zijn donkerbruine kleur geven, niet of onvoldoende aanwezig zijn; men spreekt in de kliniek wel van stopverffeces.
Grijs: Een grijze ontlasting duidt op een (veel) te grote gisting en eventueel op een tekort aan gal.
Groen: Een groene ontlasting wijst juist op een teveel aan gal en een te lange verblijfduur in de darm.
Geel: Gele ontlasting komt vaak door overmatig alcoholgebruik. De gele kleur ontstaat dan doordat de lever meer afvalstoffen produceert.
Rode streep: Een rode streep bij de ontlasting kan voorkomen als er een aambei bloedt of een scheurtje in de anus ervoor zorgt dat tijdens defecatie er een bloedvaatje gaat lekken.
Witte puntjes: Witte puntjes kunnen voorkomen als er wormen of wormfragmenten meekomen.

Foto's heb ik maar achterwege gelaten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk hoor, alweer geen bewijsmateriaal.
Na Osama Bin Laden ook hier weer geen foto,s.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 bedankt voor het weglaten vd foto's

Andere antwoorden (3)

Best een onsmakelijk maar ook een goede vraag.

De hardheid (consistentie) van ontlasting wordt bepaald door de hoeveelheid water die er in de darm aan onttrokken kan worden. Wanneer de ontlasting lang in de darm blijft, kan er veel vocht onttrokken worden, waardoor de ontlasting hard en keutelig wordt. Wanneer de darm weinig tijd krijgt om voldoende vocht te onttrekken, wordt de ontlasting zacht en diarreeachtig. In het vocht zitten mineralen, vitamines en andere nutriënten opgelost, maar ook gifstoffen die we via de voeding opnemen, dan wel in het darmkanaal ontstaan door bv rottingsprocessen. Hoe sneller de darmpassage, hoe minder toxines (maar ook voedingsstoffen) kunnen worden opgenomen. Gezonde ontlasting hoort een aaneengesloten worst te zijn, dus niet keutelig of een serie losse worstjes.
Kleur (wit, geel, groen, bruin, zwart)

Een gezonde ontlasting heeft een lichtbruine kleur, een beetje pindakaasachtig. Naarmate de ontlasting langer in het lichaam is gebleven wordt de kleur donkerder. De kleur van de ontlasting kan diagnostische informatie opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt ook sterk van je voedingspatroon af. Als je vegetarisch eet en met veel vezels, dan heb je kans dat je losse keuteltjes produceert.
Als je vlees en dergelijke eet, is de kans groter dat je één drol produceert, en als je gewoon de tijd neemt om te popen, komt ie in z'n geheel naar buiten, en hoef je je billen nauwelijks af te vegen.
Eet je te weinig vezels of heb je te weinig vocht binnen gekregen, dan zal de drol harder zijn en moeilijker uit te poepen.
Je kent je 'eigen kleur' het beste: als jij altijd donkerbruin poept, en je hebt geen klachten, dan is dat goed. Als je altijd lichter poept en ineens donkerder, dan kan dat ook liggen aan wat je gegeten hebt. Net zoals je je eigen ritme het beste kent (elke ochtend poepen? Of altijd 's avonds? Sneller als je bepaalde dingen hebt gegeten?).
Dus het is zinvol om regelmatig een blik in de pot te werpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ontlasting hoort een aaneengesloten worst te zijn, dus niet keutelig.
Gezonde poep is echter bruin. En hoe gek het misschien ook klinkt, maar dit komt door een geel stofje met de naam bilirubine. Het is een pigment dat voortkomt uit de afbraak van rode bloedcellen in de lever en het beenmerg. De werkelijke metabole route van bilirubine en de bijproducten in het lichaam is erg ingewikkeld, dus we houden het erop dat veel ervan eindigt in de darm, waar het verder wordt bewerkt door bacteriën. Maar de kleur zelf is afkomstig uit ijzer. IJzer in hemoglobine in de rode bloedcellen geeft het bloed zijn rode kleur, en ijzer in het afvalproduct bilirubine geeft aanleiding tot de bruine kleur.

Toegevoegd na 23 seconden:
Goei vraag!!!