ik kan me niet concentreren met leren wat kan ik doen

ik kan me niet goed concentreren als ik thuis leer ik zie hoor of denk altijd wel iets waardoor mijn cijfers naar beneden gaan zit in 2 havo\vwo ik weet iet hoe ik me wel kan concentreren ga altijd later weer stressen maar ik kan niet goed tegen warmte dan kan ik niet goed leren zou iemand me kunnen helpen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Heel herkenbaar! Oplossing: studeer niet thuis. Ga naar de bibliotheek of zoek een geschikte plek op school en maak daar je huiswerk. Ben je klaar, dan ga je naar huis, gooi je tas ongeopend in de hoek en doe waar je zin in hebt.

Hierdoor ben je thuis lekker op je "vrijtijdsplek" (met tv, pc etc).
Echter in de rustige omgeving kun je zonder afleiding studeren, TOT je klaar bent.

Het werkt voor mij. Als ik thuis ben, doe ik van alles behalve mijn werk, Als ik in de bibliotheek zit, ben ik in een keer heel productief. Er is daar geen afleiding en dit maakt het tot een zeer geschikte studeeromgeving.

Verder vind ik het fijn dat als ik thuis kom, ik niets meer hoef te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Leer op je kamer.. Zonder muziek of dergelijken. Misschien een ventilator, voor als het te warm is? Of je raam open natuurlijk, zorg dat je gewoon comfortabel zit. Op die manier concentreer je jezelf en jou tienen zullen binnen stromen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel lastig inderdaad.. Mijn beste vriendin heeft ook beetje probleem met leren. Ik denk dat je van je leerwerk een verhaal moet maken. En als dat verhaal helemaal in je hoofd zit (bijvoorbeeld geschiedenis middeleeuwen ofzo) Ga je naar buiten of koelkast. En daar ga je dan weer je verhaal herhalen. Bij mij werkt het heel erg.. Ik wens je succes en hopelijk heb je er wat aan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga met muziek in je oren leren bij mij werkt het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je kamer een plekje maken waar je noet afgeleid word tegen de warmte idd bv een ventilator,, probeer tegen jezelf te zegen als ik nu goed leer dan mah ik strax wat leuks doen dat helpt bij mij altijd en ik zit op vmbo2 ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel herkenbaar, ik heb hier ook last van gehad.

bij mij is de diagnose ADD gesteld (helaas vele jaren na mijn studie)

mensen gaan nu vast mauwen dat ik labeltjes plak, dat het onzin is etc. maar er zijn nu eenmaal beperkingen met een bepaalde naam die een reden kunnen zijn dat het zo gaat bij jou.

ik zeg dus niet dat dit het kan zijn, maar misschien herken je wat in de link. mocht je vragen hebben kan je altijd een PB sturen naar me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahah goeie vraag dat heb ik ook.. :D. maar ga met oordopjes zachte liedjes luisteren, niet rock, pop of weet ik veel wat, maar k denk dat dit een zacht liedje is. kopieer dit en plak het in de browser, k denk dat het een beetje gaat helpen. http://www.youtube.com/watch?v=yawichrgDXU
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet in een kamer met witte muren zitten zonder enige afleiding of geluid. Mensen die met muziek leren halen meestal lagere cijfers. Iig iedereen die ik ken leert zonder muziek en de mensen die wel met muziek leren zijn meestal middenmotors of probleemgevallen. Volkomen rust( je kunt je maar concentreren op 1 ding tegelijk) daarom mag je ook niet bellen achter het stuur
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de laatste zin heb je een +verdiend.
Dat had ik ook altijd, maar nu heb ik de perfecte oplossing :)

Je moet doelen voor jezelf stellen:

binnen 1 uur moet ik 20 opdrachten hebben gemaakt of tot die paragraaf zijn.
En schrijf ze op, niet in je hoofd want dan stel je het uit. Schrijf het goed en duidelijk op en hang het op je deur.

Nu gaat dat ook bij mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga leren op een rustig plekje, en niet denken van " ik wil het in me hoofd hebben" want dan lukt het juist niet. Ga leren wanneer je denkt " nu lukt het wel"
Zet misschien ook een raam open voor de warmte.
Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je, je alleen niet concentreren als je thuis leert? Hoe zit het op school, heb je dan wel je concentratie bij de les? Zelf heb ik een soortgelijk probleem gehad, ik heb ADHD waardoor mijn concentratie vaak ver te zoeken is. Inmiddels is dat wel anders, ik gebruik medicijnen waardoor ik nu wel concentratie heb om huiswerk te maken. Je zou eventueel eens een ADHD test op internet kunnen doen.

Als je leert kan het zijn dat je afgeleid wordt door bepaalde factoren om je heen. Als er bijvoorbeeld een computer naast je staat, is het heel verleidelijk om gewoon op de computer te gaan ipv aan je huiswerk. Ik heb hieronder een aantal tips staan die je zou kunnen gebruiken.

- Gebruik een speciale koptelefoon waarmee je geen geluiden om je heen hoort.
- Werk met een planbord, waarop je schrijft wanneer je wat gaat leren. Je kunt je ouders hierbij als 'controle' gebruiken door ze je te laten overhoren of ze te laten controleren of je iets gedaan hebt.
- Werk met een beloningssysteem. Zeg tegen jezelf: als ik mijn huiswerk af heb ga ik iets leuks doen of koop ik een reep chocola of iets dergelijks.
- Vraag je ouders of ze je willen helpen door voor elk cijfer boven bijvoorbeeld boven de 8 een euro willen geven. En jij voor elke onvoldoende eentje aan hen. Op die manier word je gemotiveerd om je concentratie bij het leren te houden.
- Observeer voor jezelf eens op wat voor tijdstip jij je het beste kunt concentreren. Is dat 's ochtends, 's middags of juist 's avonds?
- Als het druk in je hoofd is kun je om rustig te worden klassieke muziek opzetten of thee drinken.
- Als het druk in je hoofd is kun je een A4 pakken en dan continue achter elkaar door 8en op dat papier tekenen, gek genoeg word je daar meestal rustig van.
- Gebruik voor het leren van woordjes etc. www.wrts.nl dat is een leuke manier van leren waar je niet veel concentratie bij nodig hebt.

Ik hoop dat je aan wat hebt aan deze tips! Succes met leren, en probeer echt wat aan je concentratie te doen. Je moet niet blijven zitten of een niveau lager gaan vanwege je concentratie hoor, want volgens mij ben je slim genoeg om havo/vwo te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet muziek op als je dat fijn vind natuurlijk, merk je wel snel.
Voor de rest gewoon leren met het feit dat je ervan af daarna bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Ga in een rustige omgeving zitten waar je niet afgeleid kan worden.
- Als er op school iets is waar je je huiswerk kan maken met begeleiding zou ik daar heen gaan. (Dan moet je je huiswerk wel doen ;p) Heb ik ook gedaan, en toen gingen echt mijn cijfers omhoog.
- Beloon jezelf als je wat huiwerk hebt gemaakt.
- In je agenda een planning maken wanneer je wat doet etc., of koop een agenda waar je goed in kan plannen.
- Zit comfortabel idd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij moet zelf vragen waarom ik doe niet goed
als jij heb niet vragen dan moet jij iemand spreken