Met welk middel maak je je darmen in 1 keer leeg?

Al mijn hele leven (54 jaar oud) moeilijke stoelgang, en daardoor ook aambeien.
Vroeger maar 1 of 2 x per week ontlasting.
Tegenwoordig is het beter maar de ontlasting wil er niet in 1 keer uit. Dus moet ik af en toe om het uur wel een x naar het toilet, wat weer lastig is met mijn aambeien, en mijn werk laat dit ook nogal moeilijk toe.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.5K
MasterSword
4 jaar geleden
Ga naar de dokter voor laxeermiddelen,
het enige advies wat ik kan geven is: Voldoende drinken, Voldoende Vezels, Voldoende beweging.
( Doe iedere dag als je wakker wordt een groot glas water drinken. ) En kan ook helpen om een krukje bij de wc te gebruiken.
Dan heb je meer een hurk houding,
en dan hoef je minder te persen dan met zitten.
( en door hard persen krijg je aambeien. )
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Probeer eens 2 maanden geen vlees te eten (in plaats daarvan extra groente, geen vleesvervangers). Je kunt een testje doen door nu maïs te eten en bij te houden hoe lang de maïs in je lichaam blijft (je ziet ze wel terug in de ontlasting). Bij mij begon het ook als een test, na een leven lang vol buikpijn en stoelgangproblemen. Nu ik geen vlees meer eet is mijn ontlasting zachter en komt de maïs er binnen 24u weer uit. Alle buikpijn en stoelgangproblemen verdwenen. Laxeermiddelen zijn voor mij overbodig geworden!
tinus1969
4 jaar geleden
@Lis, wat eet je in plaats van vlees?
tinus1969
4 jaar geleden
Ga naar de (huis)arts en laat je doorverwijzen om die aambeien weg te laten halen. Dit klinkt als een vicieuze cirkel: pijn door aambeien > negeren aandrang > harde ontlasting > meer aambeien.

Antwoorden (2)

Het is mogelijk met Dulco-pearls, Dulcolax en Macrogol met electrolyten (alleen op recept). Héél veel drinken daarbij.
MAAR het is veel beter dat met de huisarts te bespreken, omdat die ook eventuele oorzaken kan opsporen en het voor jou juiste middel kan voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Met een klysma kun je je darmen in een keer leegmaken.
Daarbij is er geen druk op de aambeien.

Om de darm te reinigen bestaat een klysma meestal uit lauw water.
Circa 5 tot 20 minuten na het klisteren ontstaat een hevige aandrang, waarna vloeistof en ontlasting naar buiten komen en de darm schoon is.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geprobeerd, maar ook hier gaan de darmen niet leeg mee, na een uur toch weer naar het toilet!
Edraket
4 jaar geleden
Het menselijk darmstelsel is 5 meter lang.
Het klysma kan daardoor alleen het laatste stuk, de dikke darm, schoonspoelen,