Waarom krabben we als we jeuk hebben?

Wat gebeurt er precies als je krabt tegen jeuk; "wat" krabben we precies en waarom helpt dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Jeuk is een signaal dat er iets aan de hand is. Door te krabben uit je dit.
Bijvoorbeeld, een ouder ziet een kind telkens krabben. Wat is er aan de hand? Het kind blijkt hoofdluis te hebben. Nadat de hoofdluis is bestreden, is de jeuk over.
Jeuk kan een signaal zijn dat er een ziekte in het spel is, zoals rode hond, waterpokken, geelzucht, voetschimmel.

Krabben lost op zich niets op, maar maakt wel dat men merkt dat er iets aan de hand is, en indien nodig, hier maatregelen tegen kan nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Krabben helpt niet echt, maar het leidt af. Je krijgt even een ander gevoel dan jeuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb geen idee maar voor mijn gevoel is het zo: krabben is vaak niet zo'n fijn gevoel..en daardoo rmaakt je lijf een stofje aan dat als het ware "verdooft".. en de jeuk verdwijnt dan ook.. ik kom daarbij omdat bij mij de jeuk van een muggebeult bijv. verdwijnt als er ik een met mijn nagel een gleufje of kruisje in druk..zo hard dat het net een een beetje pijn doet..de jeuk is dan ook weg..