Kan je een afte krijgen van het eten van sinaasappels of mandarijnen?

Het valt mij op dat ik vaak aften krijg na het eten van sinaasappels of mandarijnen, maar ik kan daar niets van terugvinden op internet. Er lijkt dus geen verband te zijn tussen het eten daarvan en het krijgen van aften. Toch lijkt het bij mij de oorzaak te zijn. Is dat mogelijk? Of is dat toeval?
Ik lees net ook dat aften kunnen worden veroorzaakt door een stof genaamd "benzoëzuur" maar dat zit juist weer in bessen, en die eet ik nooit. Oftewel: voor mij is het een raadsel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Bij het eten van sinaasappels of mandarijnen (zuur) heb je er meer last van, maar over de oorzaak is niks bekend. Op KiesBeter staat daarover:

De oorzaak van aften is niet bekend, maar ze komen vaker voor bij mensen die vermoeid of ziek zijn en bij vrouwen vlak voor de menstruatie. Vaak hangen aften samen met stress. Ook wondjes ten gevolge van een slechtzittend kunstgebit, een ruwe tand of kies of onzorgvuldig poetsen van tanden kunnen tot aften leiden.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat inderdaad een verband tussen fruit en aften. Dit komt vaker voor. Ook kiwi's willen nog wel eens aften veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt bijna overal allergisch voor zijn en dat kan verschillende reacties weergeven in je lichaam. Mijn zoon heeft een koemelk/kippenei-eiwit allergie, en toen werd hem in 1e instantie ook citrusvruchten en granny smith's verboden, omdat die ook nog al allergeen zijn. Mijn buurmeisjes krijgt rode vlekken van bananeschillen, maar ze kan ze wel eten.