waarom zijn mensen in het zuiden van de wereld bijv.Afrika bruin/zwart en wij wit? Heeft dat met het klimaat te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Dat heeft te maken met de UV factor van de zon, het pigment is daardoor donkerder bij mensen die dichter bij de evenaar wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een donkere huid ben je beter beschermd tegen de uv-straling van de zon. Daardoor was een donkere huid dus evolutionair voordeliger in zonnige landen.

Een donkere huid beschermt tegen huidkankers die worden veroorzaakt door mutaties in huidcellen door ultraviolet licht. Mensen met een lichte huid hebben daardoor een tienmaal grotere kans om te overlijden aan huidkanker dan mensen met een donkere huid onder gelijke zon-omstandigheden.

Ook beschermt een donkere huid tegen de vernietiging van het essentiële vitamine-B foliumzuur door UV-A straling. Foliumzuur is noodzakelijk voor DNA-synthese bij celdeling, en een te lage hoeveelheid foliumzuur kan bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen leiden tot geboorteafwijkingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huidskleur

(met dank aan collega GV-er Bamibal
http://www.goeievraag.nl/vraag/negers-zwart-blanken-wit.177931)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zijn er dan nog mensen met een lichtere huid? Als een donkere huid revolutenair beter was?(ben gewoon nieuwschierig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klimaat he ;-)
De mensheid komt waarschijnlijk van oorsprong uit de regio rond wat we nu Ethiopië noemen. Waarschijnlijk waren alle mensachtigen toen flink getint.
Later gingen mensen trekken, naar andere gebieden, ook veel noordelijker. Daar was minder zon, en met een donkere huid in minder zonkrachtige gebieden krijg je minder vitamine D binnen, bovendien is die donkere huid als zonbescherming dan minder noodzakelijk: de noordelijke mensen verbleekten.
Dus ja, feitelijk heeft dat met het klimaat te maken ;-)