Hoe komt het dat ouderen vaak rustiger ademhalen via de buik?

Jongere mensen halen vaker adem via de borst en ouderen via hun buik, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Ik denk dat het omgekeerd is.

Van nature ademen mensen via de buikademhaling, maar naarmate ze ouder worden, verandert dit vaak.
Ook overgewicht zorgt ervoor dat mensen meer via de borst ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderstaande is gebaseerd op feiten, maar het is wel mijn eigen beredenering:

1. Jongeren hebben over het algemeen meer energie dan ouderen.
Borstademhaling kost meer energie dan buikademhaling en ouderen zijn er dus bij gebaat buikademhaling te gebruiken om zo energie te besparen.
(Borstademhaling kost meer energie doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren moet aanspannen)

2. In gespannen situaties ga je eerder en meer op een oppervlakkeige onrustige manier ademhalen, dus eerder borstademhaling. Jongeren komen denk ik gemiddeld vaker in dergelijke situaties terecht. Dit geldt ook voor je geestelijke toestand, dus bij bijv. stress voor tentamen.

3. Als je ontspannen bent of bijv. lekker in je luie stoel zit zal je eerder de buikademhaling gebruiken. Oudere hebben meer van deze rustmomenten dan jongeren.

4. Jongeren sporten meer dan ouderen. Tijdens sporten gebruik je de borstademhaling (maar ook deels de buikademhaling als het goed is hoor).

Belangrijke kanttekening: bij ouderen komen vaak longontstekingen voor, door verschillende oorzaken. Maar, een reden kan zijn dat ze juist NIET goed doorademen, maar juist oppervlakkig ademen, dus de borstademhaling gebruiken. Maar goed, ieder mens is anders.

Toegevoegd na 4 minuten:
N.B. bij bovenstaande heb ik GEEN rekening gehouden met ouderdomsproblematiek en ben dus uitgegaan van gezonde ouderen.

Feit is wel dat bij ouderen meer gezondheidsproblemen een rol spelen dan bij jongeren. Denk aan bijv. COPD, longkanker, hart- en vaatziekten, obesitas en een algehele verslechterde conditie (slechte conditie --> oppervlakkig ademen --> borstademhaling).
Als je dan naar gemiddelden zou kijken zou het goed mogelijk zijn dat ouderen dus door deze omstandigheden juist vaker borstademhaling gebruiken.

Het maakt dus nogal uit of je van gezonden of ongezonde mensen uitgaat.