Kan je huidveroudering voorkomen door in de zon een hogere beschermingsfactor te gebruiken? Ik heb nu allemaal kleine plooitjes in mijn huid (uitleg)

Ik ben een echte zonaanbidder en ook al smeer ik elke keer, ik smeer (misschien wat dom) vrijwel altijd met een zo laag mogelijke factor. Kan dit het huidverouderingsproces versnellen? En is het waar dat je van een hogere factor niet per sé niet bruin wordt, maar dat het alleen wat langzamer gaat? Want ik word al zo moeilijk bruin, maar ik blijf liever goed beschermd en met een jonge huid, dan dat ik zongebrand ben en met mijn leeftijd een 20 jaar ouder lijkend velletje heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende oorzaken voor al dan niet snelle huidveroudering.
Deels is het genetisch bepaald. En het begint al als je halverwege de 20 bent.

Deels komt het door factoren van buiten af:
Daar is de zon het ergste van.
Huidkanker, sproetjes en leeftijdsvlekken zijn niet de enige risico’s. Blootstelling aan de zon is ook verantwoordelijk voor spataders in het gezicht, ruwe en lederachtige huid, fijne rimpels, losse huid, vlekken in de teint en dikke, wratachtige, ruwe, roodachtige plekken op de huid die actinische keratoses heten.

Hoe beter je je huid beschermd, hoe minder de zonnestralen je huid kunnen beschadigen.
Dat is logisch.
Hoe erg die beschadiging is, of zal zijn, hangt ook af van huidskleur. En van genen, zoals ik zei.
Dus ja, een hogere beschermingsfactor is beter. En eigenlijk weet je dan wel. Maar ja, dan duurt het - inderdaad - langer voordat je bruin bent.

Het is gewoon kiezen. En goed opletten. Maar meestal is de schade al gedaan als het te laat is.

Je kunt dus niet huidveroudering voorkomen
door met een hogere beschermingsfactor te smeren.
Je huid wordt toch wel ouder.
De blootstelling aan de UV-stralen in de zonneschijn breekt het collageen in de huid af en tast het vermogen van de huid om nieuw collageen aan te maken aan.

Tips:
• Ga niet opzettelijk zonnen, dit houdt in zonnelampen en zonnehemels en –banken.
• Blijf uit de zon tussen 10 en 16 uur indien mogelijk. Dan zijn de zonnestralen het sterkst.
• Wanneer u overdag tijd buiten doorbrengt, draag dan beschermende kledij, zoals een hoed met brede rand en lange mouwen.
• Gebruik steeds een breedspectrum zonnecrème (één die beschermt tegen UVA én UVB-stralen). Deze crème moet steeds een zonnefactor (SPF) 15 of hoger hebben. U moet die aanbrengen 20 minuten voordat u in de zon komt. Na het zweten of baden moet u opnieuw smeren en u moet dit het jaar rond doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ik ben vandaag verbrand, dus ik denk dat ik toch maar wat meer ga opletten...

Andere antwoorden (7)

Ik zou een goede créme tegen een droge huid kopen, dat werkt altijd. Ik ben zelf een echte waterrat en lig altijd in het water, daardoor word ik bruin want het water is een soort 2de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat werkt helemaal niet.
Niet tegen de schade die zonnestralen aanrichten.
Met een hogere beschermingsfactor wordt je normaal gesproken alleen wat langzamer bruin, maar als je huid maar weinig pigment bevat wordt je ook niet echt bruin.
Je kunt dus maar beter wennen aan het idee dat je een blank velletje hebt en dat lang zonnebaden niet goed voor je is.
Bedenk liever dat een bruine huid ook maar een modegril is en dat je met een blanke huid dus wat op de mode vooruit loopt, want niets is zo onaantrekkelijk als een door de zon beschadigde huid. Zo'n huid wordt korrelig en grof en je krijgt je mooie gladde velletje nooit meer terug.

Mooi wit is niet lelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hogere beschermingsfactor beschermt je huid beter dan een lage.

Heel veel in de zon liggen is echter slecht voor je huid. Deze veroudert inderdaad sneller, bovendien verhoog je de kans op huidkanker. Hoge beschermingsfactor of niet.
Wist je, dat elke keer als een stukje huid verbrand door de zon, de kans op huidkanker op die plek groter wordt?

Kortom: Aanbid die zon maar wat minder, want een gave, gezonde huid is heel wat meer waard dan een kleurtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Ik heb al van die miezerige plooitjes en ik ben nog geen 30. Dat vind ik toch wel jammer, want ik rook niet, drink niet etc. En ik smeer me (weliswaar wel altijd met een wat lagere factor, tenzij ik in het buitenland ben) altijd in. Maar niet genoeg dus en ik moet echt uit die zon. Snik. Maar liever een mooi gezond huidje dan he...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten Annepanne.
Ah joh, zo'n bruin vel is ook wel achterhaald hoor, inmiddels.
Je bent mooi zoals je bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter beschermd??? Het is een fabeltje dat een hogere beschermingsfactor je beter beschermd tegen de uv-stralen. Of je nu factor 6 of factor 50 gebruikt, je bent even goed beschermd tegen de zon. Maar hoe hoger de factor is, hoe langer je bent beschermd! Je kunt met een simpel sommetje uitrekenen hoe lang je beschermd bent tegen de zon. Vermenigvuldig de spf factor met 20. Dit is het aantal minuten dat je beschermd bent tegen de zon. Gebruik je bijvoorbeeld spf factor 25, dan bereken je het aantal minuten dat je beschermd bent als volgt: 25 x 20 = 500 minuten bescherming. 500 / 60 = 8,3 uur bescherming. Maar onthoud wel dat dit rekensommetje uitgaat van de ideale situatie. Geen aanraking met water, geen druppeltje zweet en geen wrijving met kleding of handdoeken. Hierdoor ben je dus meestal minder dan 8 uur beschermd met een factor 25. http://www.leerwiki.nl/Verbrand_door_de_zon._Wat_nu%253F
Ik zou maar wat vaker onder een parasol gaan liggen.

Overmatig bruinen is zo 'Turkye' / 1990.

Ga eens naar de kust en zie de daar 'ietwat te doorbakken' dames met 'leerachtige' huid.

Kijk eens op de site van het KWF en zie wat de evt gevolgen kunnen zijn van het verbranden van je huid en dat huidkanker een gevaarlijke, levensbedreigende ziekte is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou maar op ik ben al bang.. brr.. Ma heeft ook een plekje moeten laten weghalen een tijdje terug, maar of dat van de zon kwam, was niet te zeggen.. brrr...
De uv straling breekt het collageen en elastine in de huid af. Je huid wordt dus slapper en minder elastisch.
Ook droogt het de huid uit, waardoor lijntjes sneller zichtbaar worden. Leg maar eens een appel in de zon, door de droogte is hij minder vol en dus ontstaan er allemaal 'rimpels'.
Hoe meer zon, hoe sneller het dus gaat.
Heel belangrijk is het hydrateren, om het vocht vast te blijven houden. Goed smeren met een dag en nachtcreme voor de droge of rijpere huid dus.
Collageen en elastine kan je niet toevoegen, maar de aanmaak wel stimuleren met anti verouderings cremes, massages en andere technieken zoals laser.
Maar voorkomen is natuurlijk veel beter, dus toch écht goed beschermen is heel belangrijk (ook om huidkanker te voorkomen).
Wel kan je smeren met zonnebrandcremes die de huid sneller laten bruinen (nivea, collistar), of een zelfbruinende dagcreme gebruiken (bijv lancaster).
Een mooie makeup bijvoorbeeld bronzing poeder geeft de huid ook een zwoele zomertint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het zonnen is zelf de KWF ook teruggekomen. Want uit de zon blijven is net zo schadelijk als teveel in de zon komen. Alleen bij niet in de zon komen krijg je natuurlijk geen of minder rimpels. Trouwens ook uit de zon kan je huidkanker krijgen. Een kennis van ons kwam nooit in de zon en heeft ook huidkanker gekregen.
Het zegt niets.
Ga juist tussen 12 en 14 uur in de zon zitten. Je hoeft maar 10 a 20 minuten per dag in de zon te zitten om genoeg vitamine D te krijgen. m
Ken iemand die een vitamine D te kort had in Afrika. Ze smeerde zich de hele dag in. Door de factor die in de zonnebrandcreme zat

Verder kun je ook wat minder uren in de zon zitten. Ga niet de hele dag bakken,maar ga maximaal 2 uurtjes in de zon zitt,kreeg ze geen genoeg vitamine D binnen. En kreeg ze zelfs een tekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet wel concessies maken, als je snel bruin wil worden dan moet je een lage factor gebruiken maar als je je huid wil besparen dan zal je een hogere factor moeten gaan gebruiken en langzamer en gezonder bruin worden