Hoe komt het dat we in slaap vallen bij saaie vergaderingen/presentaties, terwijl we lang niet altijd werkelijk moe zijn?

Je herkent het vast wel; lange vergaderingen of presentaties die nooit lijken op te houden.
De spreker praat maar door met een monotoon stemgeluid, en houdt maar niet op. De minuten strijken maar voorbij tot uren en je ogen vallen letterlijk dicht. Het wordt een strijd tegen de slaap om ze open te houden.

Echter, die nacht heb je flink geslapen en je bent er zeker van dat wanneer die vergadering of presentatie niet was geweest, je fit en fruitig aan je bureau had gezeten.
Als je op dat moment in bed was gestapt had je dan ook absoluut niet kunnen slapen.

Wat maakt dan dat zoiets je letterlijk moe maakt, en wat doen we eraan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Het ligt er ook aan of de presentatie of vergadering voor of na de lunch wordt gehouden en of de ruimte wordt verduisterd.

Als de presentatie (of cursus) na de lunch wordt gegeven treed de after lunch dip op. Je lichaam gaat dan in ruststand komen (hersenen, spieren) en er gaat meer bloed en energie naar de delen die het voedsel verteren. Dat heeft te maken met het Sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel die autonoom (zonder dat je er bewust van bent) lichaamsprocessen aansturen.

Als de ruimte wordt verduisterd is dit voor je lichaam ook een moment om melatonine te gaan produceren. Dit beïnvloed het slaap/waakritme.

Maar de allerbelangrijkste reden ligt al in je vraag. Je geeft aan dat de presentatie saai is. Dan worden je hersenen niet geactiveerd en gaan ze allerlei andere dingen doen. Omdat je ook niet actief bent (spieren), gaan de hersenen doen waarin ze goed zijn: nadenken of dagdromen.

De beste remedie tegen saaie vergaderingen, lezingen e.d. is ze minder saai te maken. Dat is iets wat de spreker / voorzitter zich aan moet trekken. Hij laat dit immers gebeuren. Verwijs eens naar:

http://www.vergaderwijzer.nl/lezen/artikel1.htm

Wat je er zelf aan kunt doen is actief erbij betrokken worden. Daar zijn de volgende trucs voor (zie bron in dezelfde volgorde)

1. Maak een Mindmap van wat er wordt besproken
2. Bedenk actief vragen en stel deze ook
3. Maak droedels
4. Speel kantoorbingo
5. Zorg dat je gemist kan worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je je verveelt of het is warm, word je gewoon sneller moe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de hele dag heen, doe je dingen die je brein bezighouden. Je doet dingen waar je je verstand bij moet/wilt houden. Dat zorgt ervoor dat je niet indut.

Als je dan ineens naar iets moet luisteren wat je brein niet genoeg bezig houdt, gaat het in rust-modus. Of je nu moe bent of niet.

Als je op datzelfde moment in bed zou gaan liggen, zou je nog aan het nadenken zijn. (over dingen die je dus wel interesseren) Of je zou aan het denken zijn aan het feit dat je wilde slapen. Gevolg: Je slaapt niet.

Toegevoegd na 53 seconden:
En by the way: In een ruimte met meerdere mensen wordt de zuurstof meer opgeslokt, waardoor je toch al sneller gaat gapen en moe wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om niet in slaap te vallen zou de vergadering in meer delen opgedeeld kunnen worden , daarbij komt dat een 5 minuten rust meer ruimte tot vernieuwing originaliteit en dus oplossing kan leiden .

Dat mensen sneller moe worden heeft met de concentratie en weerzin over het aanwezig zijn te maken, dat betekend dat je hersens in zichzelf een verdwijnpunt zoeken om in uit te rusten ... die is er niet ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij veel bedrijven lijkt het of er meer vergaderd wordt dan gewerkt en dan durven ze dat ook nog wel eens 'werkoverleg' te noemen.
Het is zeker vermoeiend: zitten, met een oor luisteren, met je linkeroog naar een presentatie kijken en je rechteroog naar de klok en met je potlood spelen (ballpoint). En wat doe je d'r aan? Als het een verplichting is, gewoon lijdzaam ondergaan en anders... Aan je werk.