'Knakkende' knieën , zie uitleg !

Als ik bijv. fiets , dan gaat mijn rechter knie bij elke trapbeweging die ik maak 'knakken' zeg maar .
Ook als ik heb gesport doen mijn knieën veel pijn en dan doe ik er meestal een ijszak op , en dan helpt het wel .
Enn , als ik mijn knie lange tijd gebogen heb gehad , krijg ik hem moeilijk weer recht .

Mijn vraag is ; wat kan ik er tegen doen en waarom heb ik dit ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb vaak last van mijn knieen en dus fiets ik niet meer. Er word wel gezegd dat fietsen juist goed zou zijn maar daar geloof ik niet in. Als ik loop heb ik geen last meestal, als ik fiets gelijk wel. Als ik zwaar ongetraind ging bergbeklimmen of hardlopen kreeg ik in het begin wel last. Een neopreen knieband hield mijn knie warm en ondersteunde mijn spieren, dat hielp. En nadat ik wat langer getraind had, had ik vaak geen band meer nodig.

Knieën kraken wel vaker, bijvoorbeeld als een pees langs een botrandje wegspringt. Alleen als het kraken ook pijnlijk is moet je er aandacht aan besteden. De knieschijf loopt bij buigen en strekken netjes door een gootje in het bovenbeenbot en wordt daar op zijn plaats gehouden door de verschillende koppen van de quadriceps. De binnenste kop die vlak boven het binnendeel van de knieschijf zit, heeft helaas snel de neiging te verslappen. En juist deze kop is de enige die de knieschijf naar binnen kan trekken. De balans is dan weg en de andere drie koppen trekken de knieschijf bij elke aanspanning een klein stukje meer naar buiten dan de bedoeling was. De knieschijf "spoort" dan slecht. Op den duur gaat dat problemen geven omdat het kraakbeen aan de achterzijde ervan ongelijk gaat slijten. Omdat de druk van de knieschijf tegen de knie toe neemt naarmate de knie meer gebogen wordt ontstaan de eerste klachten dan ook bij bewegingen met een sterker gebogen knie waarbij ook nog eens kracht wordt gebruikt. Dus traplopen en fietsen. U krijgt pijn, de knie kan eventueel gaan kraken en na inspanning dik worden. Regels om de belasting te verminderen: * Niet lang met gebogen knie zitten * Niet met twee treden tegelijk de trap oplopen * Niet al te vaak de trap oplopen * Niet tegen de wind in fietsen, of met een te hoge versnelling. Zet het zadel wat hoger. * Niet zwaar belasten met gebogen knie, dus niet hurken Bij pijn: naar de huisarts of fysiotherapeut gaan!

Bronnen:
http://www.fysiowarmond.nl/chondro.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100