Als ik zo half in slaap ben, heb ik wel eens een "stuip". Ik trek dan ineens met mijn armen en benen en soms denk ik dat ik ergens vanaf struikel.

Ik schrik dan wakker. Kennen meer mensen dit, vooral dat struikelen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja ik heb het ook vaak. Dan is het net of ik ergens over uitglij. En voor mijn gevoel val ik dan ook echt achterover. Dus je bent niet de enige :)

Ja dat ken ik. Mijn moeder had dat ook wel eens overdag. Dan zei ze: "Er loopt iemand over mijn graf"

Ja dat heb k ook vaker dan ben k bijna aant slapen en dan schrik ik ineens erg wakker en in me Droom ben ik dan gevallen en dan Schrik k zo erg dat k soort schok krijg

Vermoedelijk is dit zo'n algemene beleving dat de activiteit ernaar vernoemd is: in slaap *vallen*. Als je bewustzijn net op het punt van de overschakeling van sluimerend naar slapend gaat kan dat om een of andere reden ineens verstoord worden. En dan krijg je het gevoel dat je letterlijk valt. Maar je draait je dan even om, en kunt gewoon weer verder in slaap komen.

Ik heb ongeveer hetzelfde, maar ik stap dan in een gat en val erin.

Ik ken dat zeker, al moet ik zeggen dat ik er al een tijd geen last meer van heb. Het lijkt dan net alsof je complete bed wordt omgekieperd.

Dat is een hypnagoge schok. Toegevoegd na 1 minuut: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnagoge_schok

Jazeker, dat heb ik wel een paar keer per jaar ofzo. Het heet een Hypnagoge schok en is een onvrijwillige beweging van je spieren (meer bekend als slaapstuip), die vaak optreedt tijdens de overgang van waken naar slaap. Het wordt vaak beschreven als een elektrische schok of het gevoel te vallen, en kan plotseling bewegen van het lichaam in bed veroorzaken. slaapstuipen zijn volkomen normaal, en worden ervaren door de meeste mensen, vooral wanneer men oververmoeid is of in een onaangename houding ligt. De exacte oorzaak van de plotselinge schokken is niet duidelijk, maar er zijn twee theorieën. Eén daarvan is dat het een natuurlijk onderdeel is van het slaapproces, zoals langzamer ademen, en verminderde lichaamstemperatuur. Een andere hypothese is dat de gevoelens van ontspanning bij in slaap vallen verkeerd geïnterpreteerd worden door de hersenen als vallen of omvallen en in een reflex hierop het lichaam laat schokken om overeind te blijven. Slaapstuipen voel je meestal slechts een of twee keer per nacht. De meeste (en meestal minder dramatische) spierstuipen gebeuren tijdens de normale slaap, misschien wel om de dertig seconden. Maar daar merk je dus niets van. In extreme gevallen kan dit worden aangemerkt als een aandoening genaamd periodieke beenbewegingen of beter bekend onder de Engelse naam PLMD (Periodic Limb Movement Disorder).

ik heb het ook vaak, dat je beleeft dat je van je fiets af valt ofzo

Dat heb ik ook wel eens ik vind het op struikelen lijken maar je schrikt gewoon en dat doe je bij vallen ook

Ja ik heb het ook maar heb geen idee hoe het komt

Ja, ik ook. Ben je net half in slaap. Bij mij springt er in mijn gedachten altijd een enorme zwarte wolf grommend op me af. Daar schrik je echt behoorlijk wakker van.

De slaapstuip. Gelukkig heel normaal... Schrik me dan altijd naar van mezelf. Inderdaad, het is net als je dan in een 'waak-slaap' droom ergens vanaf struikelt.

Ja mensen kennen dit. het lijkt wel of iedereen het kent! Deze vraag is minstens al 1 x gesteld! http://www.goeievraag.nl/vraag/val-slaap.99616

Ik heb een keer een interview met een slaapexpert erover gehoord. Kan me nog twee theorieën herinneren, Als je in bed ligt bereid je lichaam zich voor op slapen. Normaal gesproken vallen eerst je hersenen in slaap en daarna je lichaam. Als je hersenen echter nog wakker zijn of een beetje aan het wegsuffen zijn, als je lichaam al helemaal ontspant (slaapt) geeft dit een gevoel van gewichtloosheid of vallen. Je schrikt dan ineens uit je slaap. De tweede theorie had met de evolutie te maken, als onze voorouders die in bomen leefde in slaap vielen zouden ze naar beneden vallen. Dit is via genen doorgegeven, en als wij in slaap vallen ervaren wij alsnog soms het "uit de boom" vallen. Ik weet niet welke waar is maar de eerste klinkt aannemelijk, hoewel ik de 2e leuk bedacht vind.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100