Wanneer baby fruithapje geven?

Mijn kleine ventje is bijna 4 maand. Mag ik hem nu al een fruithapje geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In deze maand zou je, als je dat wilt, je baby voor het eerst een groente- of fruithapje kunnen geven. Zorg er wel voor dat het hapje geen harde stukjes meer bevat. Het moet zo zacht en fijn zijn, dat het als het ware alleen nog maar dik sap is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kleine moet nog leren kauwen en slikken. Het eten zal dus fijn geprakt moeten worden. Je kunt het eten zelf maken en fijnprakken met behulp van een staafmixer of keukenmachine, maar de kant en klare potjes die je bij de supermarkt koopt zijn zeker net zo goed. Als je zelf eten klaarmaakt of je baby eet mee met het gezin let dan op dat je niet teveel suiker en zout door het eten doet, daar kan dat kleine lijfje nog niet goed tegen. Laat vooral ook de kruiden staan. Daar houdt je baby helemaal niet van! Het is wennen aan alle smaakjes, en de milde smaakjes zijn voorlopig heftig genoeg.

Kies als eerste fruithap peer, perzik of banaan. Kies nitraatarme groenten zoals wortel, bloemkool, broccoli of snijbonen, sperzieboontjes, fijn geprakte doperwten, witlof, peultjes, ontvelde tomaten, komkommer, asperges, courgette en aubergine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ho, ho.
prima antwoord, maar kies als eerste fruithap GEEN banaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van teveel banaan krijg je verstoppingen ;-)

Andere antwoorden (5)

Officieel vanaf 4 maanden. Maar voor baby's met reflux wordt het wel eens eerder geadviseerd.
Mijn oudste is met 4 maand begonnen, wat erg prettig was, want ik gaf borstvoeding en zij was nogal onverzadigbaar. De tweede kreeg met een maand of 4 a 5 voor het eerst, maar kon er nog niks mee, met 6 maand ging het veel beter. En de derde kreeg gewoon 6 maanden volledig borstvoeding en is daarna pas gestart met fruit en groente.
Voor 4 maanden beginnen kan, maar hele kleine beetjes om te proeven zijn dan wel verstandig. Borstvoeding of flesvoeding is tot 6 maanden wel de belangrijkste voeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor , niet gelijk een hele pot maar 4 lepels , het is een verandering voor hem en zijn maagje moet daar ook aan wennen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging bij de vorige antwoorden: als je zelf of in de familie allergieën, astma of darmtoestanden hebt, kun je beter wachten tot na 'n half jaar. Een kind van 4 maanden heeft helemaal nog geen fruitje nodig, borstvoeding is voldoende. Je doet het dus echt alleen voor je eigen lol en met een beetje pech krijgt je baby er last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zegt je eigen gevoel dat het kan gewoon je kindje lekker laten proeven van een fruithapje van 4 maanden. Vergeet de videocamera niet!

En als je het niet zeker weet niet doen of even de kinderdokter bellen ;)...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Een fruithapje van 4 maanden zal wel bedorven zijn! ;-)
40 jaar geleden werd met 6 weken het eerste fruithapje gegeven op aanraden van het consultatiebureau. Geprakte ligakaak met banaan of sinaasappel. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom dat nu niet meer kan. Zijn de kinderen zoveel gevoeliger of is de etenswaar zoveel slechter geworden?
Ik zou dus zeggen, maak er niet zo'n punt van. Mijn 4 kinderen hebben nooit last gehad van de vroege start.
Voor je baby: eet smakelijk!
Ivana