Voor mijn vriend is een nieuwe diagnostiek aangevraagd ivm met psychische klachten. Kan iemand mij Precies vertellen hoe zo een onderzoek eruit ziet?

wij willen weten wat voor onderzoeken er zullen gaan plaats vinden zoals intelligentietest etc. maar er zullen nog meer tests gedaan worden neem ik aan, het zal 1 groot pakket zijn aan onderzoeken?

Bvd.

Anny

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat ze op verschillende plekken toch ook weer net niet dezelfde onderzoeken doen. Toen ik diagnostisch onderzoek kreeg, hoorde daar bijvoorbeeld geen IQ-test bij, volgens mij doen ze dit alleen wanneer ze vermoeden dat je problemen kunnen samenhangen met de hoogte van het IQ. Ik heb iig vaker onderzoeken gehad en nooit zat daar een IQ-test in. Ook moest ik 3 middagen komen. Dat bestond uit het invullen van heel veel vragenlijsten met honderden multiple-choice vragen, maar ook een persoonlijk gesprek met een psycholoog waarin ze meer kijkt naar je gedrag en reacties en ze meer wil weten over je verleden. Ook moest ik een soort samenvatting schrijven en aan haar geven over mijn leven tot nu. Ik weet geen namen van de tests maar weet zeker dat als je belt naar het ggz (of instantie waar je vriend de onderzoeken krijgt) dat ze je echt wel aanvullende informatie willen geven over wat het inhoudt hoor. Vaak kun je zo'n instantie ook mailen met zo'n vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je uitleg, ik ga eerst maar eens slapen nu :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan, als je nog vragen hebt, laat maar weten. misschien... kan ik je helpen :)

Andere antwoorden (1)

Ze kijken naar je persoonlijkheid, verschillende cognitieve functies, PIQ vIQ enz , concentratie geheugen en consistentie.

Zo een onderzoek duurt een dag en is best vermoeiend.
Daarna weten ze vrij nauwkeurig wat je kan en wat je mankeert..

Niets om bang voor te zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
De tests kunnen aanleiding geven tot andere sub -tests waarmee als het ware probleemgebieden worden uitvergroot.
Daarom valt op voorhand nooit exact te vertellen welke tests je precies krijgt, dus het testverloop bepaalt de route binnen wat z verder testen, De reeds aangegeven test bieden daartoe de leidraad.
Maak een test dus zo eerlijk mogelijk, de hele actie dient immers om een goed beeld te vormen waarop desnoods de meest doeltreffende acties losgelaten kunnen worden.
Ik heb bij diverse van mijn pleegkinderen gezien dat ze daarmee zeer goed geholpen zijn.
Ze groeien nu uit tot stabiele volwassenen die serieus gebruik gemaakt hebben van de testes en de daaruit volgende hulp, de toekomst lacht hen toe.
Gelukkig maar!!