Ik heb het idee om ergens een brief achter te laten voor mijn dochtertje en man voor als ik onverwacht ineens kom te overlijden. Hoe en waar?

Ik heb plotsklaps een aantal mensen verloren. Daardoor denk ik regelmatig aan het feit dat dat mij ook kan gebeuren. Ik zou graag een brief willen schrijven die -mocht mij dat overkomen- dan pas bij mijn dochter en man terecht komt. Ik heb wel van 'mailfromheaven' gehoord, maar dan mag er nooit een mailadres worden gewijzigd. Heeft iemand tips of ideeën? Ze zijn erg welkom! Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (12)

Je kunt zo'n brief altijd bij een notaris afgeven. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan.
Heb je niet iemand in je omgeving die je vertrouwt en waar je die brief kunt achterlaten?
Je zou ook een kluisje bij een bank kunnen huren. Als jou dan iets overkomt kan een vertrouwenspersoon (die jij wel tevoren op de hoogte hebt gesteld van het bestaan van dat kluisje) het kluisje openen en de brief aan je man en kind overhandigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
subtiel idee +je
oef das zwaar, ten eerste gecondoleerd en sterkte gewenst.

geen wonder dat je na gaat denken over het betrekkelijke van het leven. :O/

okay de vraag....
ik weet niet wie bij jullie de papierwinkel doet? (polissen ed) daar zou je het in een onopvallende enveloppe in kunnen doen, dan weet je zeker dat het gevonden wordt als je overleden bent.

echter is de kans er dat je man het vind en zich helemaal wild schrikt. (ik schok ook een beetje van je vraag voordat ik de toelichting zag)

je kan het ook bij vrienden neerleggen, maar niet iedereen houdt hiervan, (het kan een rotgevoel geven vanwege de confrontatie) en bovendien is het ook heel erg persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou een doosje kunnen maken. Mooi beplakken met foto's van jullie samen. Een mooi 'meidendoosje' met strikjes en kant bijvoorbeeld is ook leuk. Daarin kun je een brief stoppen en natuurlijk ook nog dingen waaraan jullie een dierbare herinnering hebben, wat je toch wilde bewaren.
Je kunt dit bijvoorbeeld bewaren op een plek waar jij zelf altijd komt, achterin de linnenkast ofzo. Een plekje van jezelf waar weinig mensen komen. Als jou iets overkomt (laten we het niet hopen!) zullen je nabestaanden daar toch gaan kijken (al is het maar om je spullen bij elkaar te verzamelen) en zal het denk ik bijzonder zijn om zoiets te vinden...
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb wel eens iets gehoord over een codicil.

Dat is een brief, die je kunt schrijven. Ik weet niet of je die bij de notaris af kunt geven zonder dat er een prijskaartje aanhangt. Je zou een notaris kunnen bellen en vragen hoe het zit met een codicil en of je daar voor betalen moet als dat bij de notaris komt te liggen.

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan het telefoontje naar de notaris hangt ook al een prijskaartje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt? Ze verdienen al genoeg lijkt mij. Kennelijk moeten ze nog meer en meer.
Ha, die Anouschkadimorento;

Heb je geen portefeuille met papieren die je eigenlijk alleen zelf inkijkt? Daar zou je een briefje tussen kunnen vouwen. Of anders zou je de brief in een gesloten envelop kunnen doen en er op een goed moment met je gezin over praten waar die envelop voor is en wanneer die geopend mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo moeilijk is dat niet. Aangezien jij je zeer bewust bent van je sterfelijkheid ga ik ervan uit dat je een testament hebt. Een dergelijke brief kun je dan door de notaris voor laten lezen.Hierin wordt meestal ook meteen de feiten van het testament in verwerkt. Dus als ik jou was zou ik een testament vervaardigen en dat bij een advocaat/notaris achter laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is redelijk gebruikelijk dacht ik. In mijn omgeving in elk geval. En ik neem aan dat een beetje notaris niet moeilijk gaat doen om een brief toe te voegen. Aan de andere kant gaat voor niets de zon op dus je zult even je notaris moeten vragen. Leuk je geholpen te hebben ;)
Ik vind dit echt een enorm goed idee, natuurlijk, het is eng om aan zulke zaken te denken, maar het is wel noodzakelijk!

Kun je niet een mooi kistje/ doosje kopen of zelf maken en daar dan allerlei Dingen in doen in de loop der tijd. Als je een foto maakt samen met jouw kind, druk hem dan meteen uit en doe hem in dat doosje als herinnering. Als je naar het strand bent geweest met je gezinnetje en jullie hebben bijvoorbeeld steentjes of schelpjes verzameld, bewaar ze ook in dat kistje/doosje. En nog veel meer van dit soort gedenkwaardige dingen. Natuurlijk ook de brief.
Dit kistje kun je achter in je kledingkast doen, aan een familielid geven of ergens anders in bewaring geven zodat jouw kind het erven kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een klein boekje kopen , daar kan je meerdere brieven inschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is een prachtige film over, ps i love you. Misschien kun je daaruit het antwoord ook halen. Is echt een hele lieve emotionele en romantische film
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heftig maar tegelijkertijd voor dat je hier overna denkt. Ik zou een dagboekje kopen en daar in schrijven men gaat dat geheid lezen je bent overleden.

Of idd geven aan een notaris of vriend.

Of stop de brief bij de verzekeringspapieren van je overlijdensverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een uitvaartverzekering?
Ik ben verzekerd bij Yarden. Daar kan ik niet alleen al mijn voorkeuren voor mijn uitvaart laten vastleggen, maar ook dit soort dingen kwijt :-)
Als jij bent overleden, zorgt de verzekering ervoor dat de brief bij de nabestaanden terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader heeft laats ook zo een brief gevonden an mijn opa aan hem heel ontroerent ,maar leg het in een boek waarvan je aan de binne kant van de kaft de namen waaraan zet en laat het brievje er redelijkopvalens uitsteken leg hem dan op een plek zoals zolder.