Hoe word ik serieus genomen?!

Ik ben 17 jaar en het schijnt dat ik een bepaalde uitstraling heb van 'schijt' om het maar even zo te zeggen. Mensen denken vaak dat ik ze niet serieus neem terwijl dat niet zo is en om die reden ben ik ook vaak de pineut op school. Ik ben niet heel snel onder de indruk van mensen maar het is echt niet zo dat ik 'schijt' heb aan de mensen van wie ik dingen moet leren. Weet iemand misschien hoe ik serieuzer overkom en van dit 'schijt' imago af kan stappen?

Toegevoegd na 4 uur:
Bedankt voor jullie reacties !! ik er er wat mee doen ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik was ook altijd de pineut ondanks dat ik altijd onschuldig was...

Het helpt als je een duidelijk verschil laat merken tussen een serieuze houding en een 'minder serieuze' houding ('note serious face'). Zorg iig dat je gegiechel onder controle houd. Mensen nemen je niet serieus als je giechelt of onderuit zit. Bewust en duidelijk een andere houding aan nemen voor je een serieuze vraag stelt maakt laat ook duidelijk zien dat je het serieus bedoeld.
Wees ook consequent in hoe je dingen doet.. Afwijken van je patroon kan maken dat je niet serieus genomen wordt (zoals de klas uit gestuurd worden wegens een hand op steken... en probeer dat dan maar eens uit te leggen).

Overigens zie ik niet in wat er mis moet zijn met een reputatie te hebben als rebel... daar ben je puber voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je hulp ! ;)

Andere antwoorden (6)

Vaak zegt je houding meer dan woorden; als je er stoer of onderuitgezakt als een zoutzak bij zit of lacht bij alles wat je zegt kun je er zeker van zijn dat je toehoorders je niet serieus nemen.
Als je niet de moeite neemt om gewoon rechtop te zitten denken mensen dat je voor hen ook geen moeite zal doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door jezelf meer bewust te worden van je eigen gedrag, je uitstraling, en de dingen die je zegt of doet.

Als je namelijk meer bewust bent van jezelf, weet je ook beter, hoe je over komt bij een ander.

Probeer bijvoorbeeld eens, je dag te relativeren (nogmaals in je hoofd voorbij laten gaan) en een soort van objectief (van buitenaf) naar jezelf te kijken. Hoe heb je gedaan? Hoe reageerde je op mensen, wat heb je gezegd, of juist niet gezegd enzv. Zo wordt je bewuster van je eigen gedrag en wat je daarbij uitstraalt.

Daarbij kan je misschien aan vriendinnen vragen, hoe hun vinden dat je overkomt, zodat je misschien iets kunt "verbeteren" aan jezelf.

Ik heb vroeger ook een dergelijk probleem gehad, en bij mij heeft het zeer geholpen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent wie je bent en jouw uitstraling hoort bij jou.
Het probleem is dat mensen die uitstraling verkeerd interrumperen, dus het is niet zozeer jouw probleem maar het probleem van de ander.

Laat door je gedrag zien dat je wel degelijk dingen serieus neemt, zo merken ze vanzelf dat ze jou verkeerd ingeschat hebben.

Laat in de klas bv merken dat je echt wel meedoet met de les, door gericht vragen te stellen of op een andere manier iets inbrengen tijdens de les.
Doe actief mee, dan moet men toch wel gaan zien dat je serieus bezig bent.

En dat mensen jou anders zien dan je werkelijk bent zegt meer over de ander dan over jou.
Of te wel, mensen trekken dan te snel een conclusie, wat niet weg neemt dat het heel vervelend voor je kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens oprecht je voor het persoon waarmee je praat te interesseren. Misschien dat hersenen met iets anders bezig zijn dan met het persoon. Neem je tijd en vraag je telkens af waarom dat persoon dat iets zegt tegen je. Je opmerking over het feit dat je niet snel onder de indruk bent van mensen spreek boekdelen, als je zoiets denkt geef je dat onbewust via body language door. Als iemand probeert je iets duidelijk te maken doe hij dat net zomaar. Je moet leren de attitude boeien over te zetten naar o ja? interessant. Volg wat iemand zegt, herhaal de belangrijkste dingen desnoods nog even in je gedachten, en blijf focussen op wat er gezegd wordt. Betrap je jezelf erop dat je gedachten er niet bij blijven jezelf gewoon weer dwingen die andere gedachten lost te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je houding misschien een beetje 'verbeteren'. Inplaats van bijvoorbeeld onderuitgezakt op je stoel zitten, lachen, en maar niets doen een beetje rechtop gaan zitten, opletten in de les, en goed je werk maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let je goed op tijdens de les? je hoeft nou echt geen nerd te worden, maar misschien wel handig om een beetje op te letten. niet met mobiel spelen en zo