Is dot hooikoorts?

Als je binnen nergens last van hebt maar als je even naar buiten loopt dat je dan traanogen en een snotneus krijgt. Is dat hooikoorts?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel moet ik hier mee naar de dokter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die weet een andere specialist te vinden bijvoorbeeld een allergie specialist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet naar de dokter als je er genoeg last van hebt.
Niemand kan hier zo maar een diagnose stellen.
Dat lijkt wel op hooikoorts.
Of op een of andere vorm van pollenallergie, of bomenallergie.

Maar dat weten wij hier natuurlijk lang niet zeker.
Het zou ook iets met het licht te maken kunnen hebben of met iets anders wat in jouw buitenomgeving aanwezig is.

Als het iedere keer voorkomt, en dat is lastig,
zou ik zeggen: ga naar je huisarts.
Die kan dan wat bloed afnemen en daarmee is snel vastgesteld of het hooikoorts is.

Als het niet al te erg is, kan met een simpel pilletje de ergste klachten verholpen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier vind je alle symptomen van hooikoorts. Jouw klachten lijken daar wel degelijk op, al is het in lichtere vorm.

Zodra een allergeen wordt geïnhaleerd door iemand gevoelig voor hooikoorts, volgt er een allergische reactie waardoor de patiënt kan gaan niezen en last kan krijgen van onder andere een jeukende en verstopte neus, tranende, jeukende en rode ogen, hoofdpijn, kriebelhoest en vermoeidheid. Deze verschijnselen worden veroorzaakt doordat het immuunsysteem agressief reageert op een eigenlijk onschuldige stof, waarbij histamine vrijkomt. Dit heeft tot gevolg dat delen van de neus en ogen gaan irriteren.

http://www.allergieplein.nl/wat-is-hooikoorts

Het beste is een afspraak maken bij de huisarts, zodat even een allergietest gedaan kan worden, om te kijken, voor welke pollen je precies allergisch bent. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld last van pollen, die enkel in het voorjaar in de lucht zitten, van bepaalde bloemen, planten of bomen, of ook graspollen, de rest van het jaar hebben ze geen last. Met een beetje pech ben je voor meerdere soorten allergisch, met een beetje mazzel maar voor één, of enkele soorten.

Hier vind je een hooikoortswijzer of pollenkalender. Handig, als je weet voor welke pollen je allergisch bent.

http://www.tegen-hooikoorts.nl/pollenkalender/