Wie en hoe bepalen onderzoekers at de beste onderzoeksmethode is?

Vaak worden er onderzoeken vrijgegeven waarin bepaalde methodes worden gebruikt om het antwoord op de onderzoeksvraag te achterhalen.

Zo las ik pas nog een onderzoek over het menselijk gedrag op verschillende tijdstippen, om te achterhalen wat "fun" eigenlijk is. De testpersonen werden over verschillende momenten van de dag, at random, gevraagd om twee vragen te beantwoorden: "wat doe je" en "hoe voel je je"!

Aan de hand van deze vragen, hebben ze weten te achterhalen wat wordt gecatagoriseerd als "fun"...

Waaruit mijn vraag dus luid: Hoe weten de onderzoekers wat de beste onderzoeksmethode is....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Door onderzoek te doen, naar diverse onderzoeksmethodes. Deze uit te testen, en vervolgens te bepalen, wat de beste methode is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen: Door diep en logisch na te denken.

Je begint met: Wat wil ik weten. vervolgens ga je dan bedenken: Wat moet (en kan!) ik meten om mijn vraga te beantwoorden. Van daaruit kan je dan verder bedenken wat je moet doen om eea te meten.

Daarnaast zijn er voor de meeste standaard vragen die gesteld kunnen worden wel onderzoeksmethodieken bekend en gepubliceerd.

Zo wou ik een keer weten wat de variatie is in lichtreflectie van een bepaald chemisch stofje. Om variatie te bepalen in datasets is er een wiskundige methode genaamd boostrapping. Om mijn antwoord te vinden koon ik ook de bootstrapping gebruiken. Dat is vervolgens weer gepubliceerd, zodat anderen meteen in keer bootstrapping voor soortgelijke problemen konden gebruiken, en kunnen verwijzen naar eerder werk waarin aangetoont is dat bootstrapping werkt voor dat type vraagstuk.