Als mensen naar zichzelf terugkijken(/denken) hoe ze 10/20/30 jaar geleden waren, zien ze dan zichzelf of iemand anders?

Soms ontstaat de gedachte "dat zou ik nu nooit meer doen" of "hoe had ik in die tijd zo dom kunnen zijn". En soms veranderen mensen zo ontzettend veel (niet alleen fysiek), dat ze gewoon een ander persoon zijn geworden. Kijken/denken mensen dan terug en zien ze iemand anders?

Weet jij het antwoord?

/2500

De gedachten: dat ik misschien 20 jaar geleden "dom" zou zijn geweest, wil ik zo niet bestempelen. Kijk, 20 jaar geleden deed ik, wat ik deed, ik wist toen niet anders of beter. Dat neem ik mezelf ook niet kwalijk. Ik heb wel geleerd, met de jaren, om naar mezelf te kijken, hoe ìk reageer en hoe de ander daar op reageerde. En of ik daar zelf dan iets aan kon doen, niet de ander. En vooral, waarom ik zo reageerde. Zo heb ik mezelf beter leren kennen. Het heeft van mij inderdaad een heel ander mens gemaakt, met meer begrip voor de ander. Toegevoegd na 2 minuten: Ik sta nu zelfverzekerd in het leven, voel me gelijkwaardig. En dat is toen wel heel anders geweest.

Als ik zo'n 20/30 jaar terug in de tijd kijk en vergelijk dat met vandaag de dag, dan moet ik tot mijn spijt vaststellen dat ik wel heel veel ben veranderd. Ik ben nu iemand waarvan ik 25 jaar geleden gehoopt had dat ik het nooit zou worden. Maar voor de rest heb ik wel een lekker leventje en alles onder controlle.

Leer van je fouten en ga lekker verder met je leven, van al dat nadenken wordt je geen beter en geen vrolijker persoon.

Zolang je geen hersenbeschadiging oploopt e.d. zul je aleen maar dingen bij leren, wat niet weg neemt dat ik alles zomaar aan zou nemen van een bejaard persoon omdat we allemaal andere ervaringen mee gemaakt hebben. (dus ook de oudere generatie). Ze kunnen meer levenservaring hebben, maar er niet genoeg van geleerd hebben. maar het is logisch dat je nu meer weet dan enkele jaren geleden, we leren allemaal eke dag bij. (als je daar voor open staat, bij sommige duurt het langer). In mijn leven heb ik inmiddels al 20 beroepen willen uitoefenen, en het is een totaal ander beroep geworden dan ik altijd wilde (maar toch ben ik er nu blij mee). Mijn partner ziet er ook anders uit dan mijn ideale vroeger omdat mijn smaak is veranderd, dus veranderingen zijn ook heel normaal.

Ja.Je evolueert.Op elk vlak.Als je jong bent denk je nog al vlug dat er maar één weg is, de jouwe.Als ik nu terugdenk hoe fanatiek ik vroeger bepaalde denkbeelden verdedigde,waarvan ik dan voor de helft de draagwijdte en inhoud begreep, dan moet ik toch even lachen. Vroeger dacht ik ook dat als je je maar goed genoeg verzorgde, je er altijd even jong zou blijven uitzien. Het is best grappig, naar jezelf terugkijken, en ja dommer was ik niet denk ik, allen had ik minder ervaring en een hele grote bek.

Sommige mensen veranderen heel veel maar andere mensen niet zoveel. ik denk als je terugkijkt dat je dingen wel anders zou doen. Maar je leert ervan en dat is toch de bedoeling volgens mij.

Gelukkig wel, anders liep ik nu nog steeds rond met een spoiler op m'n hoofd (weet je wel zo'n jaren 80 getoupeerde kuif!) ha, ha. Geweldig toch, er zijn een hoop dingen dingen die ik nu echt niet meer zou doen en waar ik wel eens van denk, ai, dat had wel wat anders of subtieler gekund, zo zie je maar weer, aldoende leert men. Van binnen ben ik nog steeds dezelfde persoon, maar door mijn ervaringen in het heb ik nu een bepaalde kijk op het leven, maar kan ik me ook verplaatsen in mensen die nu min of meer door diezelfde fase gaan. Wat je zegt over mensen die extreem veel veranderd zijn; Ik kwam een paar maanden geleden een man tegen, echt een leuke sympatieke gast. Hij stelde zich aan mij voor en ineens herinnerde ik me wie hij was.... de schrik van de buurt en de grootste etter van het schoolplein! Hij had een ware metamophose ondergaan zowel innerlijk als uiterlijk. We hadden een hardstikke leuk gesprek en van die vervelende koter van 30 jaar geleden, was helemaal niks meer over. Zo zie je maar weer, people change!

Dat is juist het mooie van ouder worden, je leert en groeit. Achteraf gezien is het makkelijk om iets dom of stom te vinden van jezelf, maar destijds wist je niet beter en leek het op dat moment helemaal niet dom of stom. In de afgelopen jaren kan ik zeggen dat ik een aantal keren behoorlijk getransformeerd ben, zowel van binnen als van buiten. Bij elke transformatie zijn er dingen veranderd (lees verbeterd) en er zullen vast nog een aantal processen volgen. Maar diep van binnen ben ik altijd mezelf gebleven, ik zie alleen dat ik een mooier en completer mens ben geworden die zichzelf en anderen steeds meer begrijpt.

Een mens heeft de neiging zichzelf als iets constants te zien, maar dat is natuurlijk niet zo. Zelfs onder verschillende omstandigheden kun je je heel verschillend gedragen. Over de jaren kan een mens nog meer veranderen en als je terug kijkt zie je dus eigenlijk een ander mens, je voelt het alleen gewoonlijk niet als zodanig.

Als ik terug denk aan bepaalde situaties van vroeger, weet ik dat ik er nu anders mee om gegaan zou zijn als toen. Op die momenten zou ik graag dat kleine meisje van jaren geleden aanspreken en haar influisteren wat ze moest doen... Vroeger was je jonger, dus uiteraard minder wijs en minder ervaren. Het is logisch dat je op dat moment heel anders op dingen reageerde en met dingen om ging. Maar tegelijkertijd zie ik heel veel van mezelf terug. Al ga ik nu anders met dingen om; ik heb dezelfde emoties, dezelfde gewoontes, dezelfde sterke en zwakke punten. Al is er een hoop veranderd, de kern van 'mijzelf' is altijd hetzelfde gebleven, en ik geloof dat dat bij iedereen zo zal zijn. Ergens, diep van binnen, zit er bij iedereen hetzelfde onschuldige, pure persoon die het liefste nog eens bij z'n moeder in de armen wilt kruipen, wat er ook is gebeurd in je leven en wat je ook hebt geleerd. Je gedrag mag hierdoor veranderen... Maar je ziel zal altijd dezelfde blijven. Dus kortom; jaren geleden zie ik mezelf; onervaren en onwetend, maar wel mijzelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100