Door in de zon gezeten te hebben, heb ik allemaal sproetjes gekregen. Niet zo erg, maar er is 1 plek waar ik ze niet graag heb: mijn bovenlip...

Het klinkt heel grappig, maar niets is minder waar, door die sproetjes is het net of ik een bruine snor heb. Ik vind het vreselijk om te zien en had er vroeger nooit last van. Gaan deze sproetjes nog weg?

Daarnaast: ik ben aan de prikpil, maar heb deze 1 maand te laat gehad. Kan er een verband zijn tussen deze sproetjes en een andere hormoonhuishouding?

En omdat ik zelf de beroerdste ook niet ben: lach maar even heel hard om mijn woorden :-p Als ik maar wel een serieus antwoord krijg, want ik zit er wel mee!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Ik ben zelf ook in het bezit van heel veel sproeten en dit komt me bekend voor.
Naarmate je ouder word krijg je steeds meer sproeten, helaas kun je niet bepalen waar ze komen te zitten.

Een sproet is een opeenhoping van pigment (melanine) en de bruine kleur wordt op dezelfde manier verkregen als bij het bruinen in/door de zon, alleen is de verdeling van melanine bij sproeten niet egaal.

Wat me wel zo is is dat, net als bij gewoon zonnebaden, de kleur enigzins wegtrekt door het wegblijven uit de zon. Zo zijn sproeten in de winter minder zichtbaar dan in de zomer.
Wat je nu dus kunt doen is insmeren met zonnebrandmiddel. Doe dat elke dag, als het kan meerdere keren per dag (doe een tubetje in je tas), op je bovenlip.
Ook ik smeer bij zonnige dagen altijd mijn bovenlip in, daardoor worden en blijven de sproetjes minder zichtbaar na verloop van tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord! Maar als ik mijn bovenlip insmeer met een (hogere) beschermingsfactor, wordt dat dan niet lelijk als je de rest van je gezicht wel gewoon bruin wilt hebben? Ik moet natuurlijk ook weer geen melksnor krijgen :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij is er niets van te zien. Maar ik moet daarbij wel opmerken dat ik ook nooit een superbruin gezicht heb, ik gebruik als ik in ga zonnen eigenlijk altijd zonnebrand. Op onderlip (en op mijn neus...) smeer ik dan gewoon een hogere factor.

Andere antwoorden (6)

Ik begrijp je probleem,zit zelf ook weer helemaal vol met sproeten op het moment.
Maar de sproeten zullen naarmate ouder wordt alleen maar meer worden.
Zijn trouwens tegenwoordig wel een soort van pigment behandelingen voor,maar weet niet precies hoe dat werkt.

Toegevoegd na 33 minuten:
Vervelend maar weinig aan te doen, je bent niet de enige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb juist gelezen dat de sproeten minder worden als je ouder wordt? En trekken ze nog weg denk je of worden het er alleen maar meer? Ben trouwens nog geen 30 -en ja, ik ben een zonaanbidster, maar ik smeer altijd met olie/zonnemelk tegen verbranding-.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.
Vroeger kreeg ik alleen sproeten in me gezicht en een beetje op me schouders. Maar zie dat ze de laatste jaren ook op andere plaatsen verschijnen. Eerst was het op me armen, en sinds 2 jaar zie ik ze zomers ook steeds duidelijk op me benen komen.
Smeer ook altijd met zonnebrand en alles dus daar ligt het niet aan. Heeft misschien ook wel te maken met aanleg, genen en erfelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ervaring heb ik helaas ook, Kwakzalvertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het niet naar hoor. Vroeger had ik wel een hekel aan mijn sproeten, en werd er ook mee gepest.
Maar ik vind ze nu eigenlijk wel leuk, het maakt mij wie ik ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich vind ik het ook helemaal niet erg om sproetjes te hebben! Maar ik heb ze nu ook op mijn bovenlip waardoor het een beetje lijkt of ik chocolademelk gedronken heb en dat vind ik minder, vandaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dat wat jij hebt, kwakzalvertje, vind ik nog meevallen. Bij mij is het bezááid met sproeten. Of de foto is schijn. Maar ja, misschien vind jij het zelf ook niet meevallen... ik vind je in ieder geval een mooi ondergezicht hebben :-)
Dat is zon rakkertje gaat feb weer over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou daar mee moeten gelachen worden? Sproeten of pigmentvlekken op ongewenste plekken zijn erg vervelend. Pigmentvlekken kunnen inderdaad hormonaal zijn, maar sproetjes niet, denk ik.
Je kan de sproeten boven je lip natuurlijk verdoezelen met make-up. Maar je kan ze ook cosmetisch laten verwijderen door laserspecialisten. Zie de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja waarom zou er gelachen om worden... hier op GV zijn nogal wat mensen die denken lollig te zijn door de spot met anderen te drijven, dus ik als (over?)gevoelig meisje probeer ze maar een stap voor te zijn met mijn "chocolademelksnor". Bedankt voor je antwoord, Siska!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))
Sproeten verschijnen vroeg in het leven en nemen in aantal toe in de zomer en verminderen in aantal in de winter. Mensen vinden sproeten vaak leuk staan bij anderen, maar als je ze zelf hebt, kan je je er soms behoorlijk aan ergeren. Na de leeftijd van ongeveer 40 jaar verdwijnen sproetjes vanzelf, maar vaak begin je rond die leeftijd last te krijgen van pigmentvlekken. Als je weet waardoor sproeten en pigmentvlekken ontstaan, kun je maatregelen treffen om sproeten en pigmentvlekken te voorkomen én verwijderen zodat je op iedere leedtijd een egale huid kunt hebben!

Hoe kan je sproeten en pigmentvlekken verwijderen?

Melanine is een stof die in de huid voorkomt en wordt aangemaakt door zonnestralen. De stof Melanine veroorzaakt pigmentvlekken en zorgt voor meer sproetjes. Deze stof wordt opgestapeld in de bovenste laag van de huid en daarom is het een goed idee om een huidverlichting of peeling te overwegen. Enkele goede producten hiervoor zijn:

* Hydrochinon. Dit is een zeer populaire behandeling, maar kan de huid irriteren dus wees er voorzichtig mee.
* Kojic zuur. Dit zuur werd in 1989 ontdekt in Japan en is een volledig natuurlijk zuur dat afkomstig is van schimmels. Het is mild voor de huid en zeer effectief in het behandelen van sproeten en pigmentvlekken. Het dringt door in de bovenste huidlagen en remt de vorming van nieuw pigment.
* Alpha Hydroxy zuur. Dit zuur helpt de buitenste huidcellen (die meestal donkerder zijn) tijdig te verwijderen, waardoor sproeten en pigmentvlekken lichter en minder zichtbaar worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier om er vanaf te raken, is ze te vermijden.
Sproetjes bevatten melanine dat gestimuleerd wordt door UV-stralen van de zon. Zolang je deze straling kan weren, zal je in principe ook nauwelijks sproetjes zien.

Voor het moment kan je best wachten tot het pigment weer wat afneemt en intussen zorgen dat het niet verergert: smeer daarom zonnecrème factor 50 of 60 op de plekken waar je geen sproetjes wil zien. Doe dit in de zomer 2 tot 3 keer per dag. Je ziet het verschil vast!

Wees voorzichtig met huidbleek-crèmes. Deze zijn toxisch en irriteren bovendien de huid.

Intussen kan je ook make-up gebruiken om de kleur weer egaler te krijgen. Laat je bijstaan door de betere make-up winkel om te weten wat je precies kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg net al hierboven of het er niet heel raar uit gaat zien als ik mijn bovenlip goed insmeer met een hoge beschermingsfactor en de rest van mijn gezicht wel gewoon bruin laat worden. Wil immers ook weer geen melksnor... :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een "melksnor" is makkelijker te camoufleren met make-up (bruine crème) dan het verdoezelen van een overmaat aan sproetjes in elk geval.
Het zal vast wel overgaan, maar als je er echt heel erg mee zit kun je het camoufleren met concealer en foundation bijvoorbeeld.