Hoe komt het dat je altijd moet plassen als je poept?

Het is echt zo, let er maar eens op tijdens het poepen. Sorry als de vraag misschien vies is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.4K

Het beste antwoord

Ha, die Eray97;

Dat komt omdat de kringspier voor je blaas en je endeldarm zo dicht bij elkaar liggen, dat zodra die van de endeldarm ontspant, die van de blaas dat ook als een signaal ziet de boel los te laten. Schijnt overigens niet bij iedereen altijd zo te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Toch is dat niet bij iedereen zo, misschien heeft het ook te maken met de spier controle die je hebt (bekkenbodem) en hoe sterk/ afzonderlijk zij kunnen functioneren
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zodra er een stimulans is of een signaal van je hersens.. zal het een op het ander reageren. Net zoals wanneer je met de douchestraal tegen je ballen houdt.. dat triggert ook om te plassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat je voor de grote boodschap een beetje verstopt zit, en als je klaar bent met die grote boodschap, kan dat gene wat voor die grote boodschap zat, waarschijnlijk urine, kan dan ook weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deels komt dat inderdaad doordat je bekkenbodemspier beide kringspieren bevat, en de kringspieren dicht bij elkaar liggen. Als er dan ontspanning komt van de ene kringspier, kan de andere kringspier daarin 'mee gaan'.

Toch zijn de beide kringspieren, bij mensen met een goed werkende bekkenbodemspier, goed los van elkaar te 'besturen' door bewuste en onbewuste zenuwsignalen. Dus mits er geen sprake is van incontinentie, kan je toch je urine ophouden als je op te toilet zit voor ontlasting.

De reden waarom er dan toch aandrang voor plassen ontstaat is omdat je tijdens het poepen toch al bewust bent van het 'laten gaan' van iets, dus dan ook maar gelijk het andere laten gaan. Plus omdat de blaas en de endeldarm (en bij vrouwen ook de baarmoeder) zeg maar 'sociale organen' zijn. Samentrekkingen van de een om zich te ontledigen, zorgt voor samentrekkingen van de ander, zodat die ook de drang krijgt om zich te ontledigen.

Je ziet het zelfde verschijnsel bij vrouwen op het moment dat de menstruatie doorbreekt (de baarmoeder maakt dan samentrekkingen). Er kan dan ook aandrang voor ontlasting ontstaan, omdat de endeldarm dan ook gaat krampen.

En dan wanneer zwangere vrouwen weeën krijgen zie je ook vaak dat de endeldarm meedoet en zich dus ledigt. Mooie voorbereiding van het lichaam op wat komen gaat.