Ik heb hartkloppingen en heb het gevoel dat ik niet kan doorademen, wat zou dat kunnen zijn? ;o(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Hyperventilatie door angst of stress volgens mij.

Maar !!!

Ga hiervoor naar je arts, neem geen risico's met je gezondheid en speel zelf ook geen doktertje door het internet af te schuimen.

Zelfs als het hyperventilatie is, moet je geholpen worden. Bekijk andere vragen hieromtrent en kijk of je de andere symptomen herkent.

Succes !!!

Toegevoegd na 7 minuten:
klik even op de link (bron). 'k Heb daar veel moeite gedaan om hyperventilate uit te leggen, en wat je er tegen kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Misschien heb je astma, ga anders voor alle zekerheid naar de huisarts. Suc7
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je aan om even naar je huisarts te gaan. Het kan tijdelijk van bv stress komen, maar er kan ook meer aan de hand zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst of vermoeidheid.

Rustig gaan zitten of liggen en dan puur op je ademhaling etten.

Inademen en rustig en alles uitademen. Komt het zo vast weer goed. Geen paniek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak van hartkloppingen is niet zo goed bekend. Het voelen kloppen van het eigen hart kan op een hartaandoening berusten. Meestal is het echter het gevolg van emoties zoals angst of boosheid. Ook wanneer er koorts, uitdroging of bloedarmoede is, klopt het hart sneller dan normaal. Dit kan als hartkloppingen worden gevoeld. Hartkloppingen kunnen op alle leeftijden voorkomen. Sommige geneesmiddelen, zoals schildkliermedicijnen en astmamiddelen kunnen ook hartkloppingen veroorzaken. Een andere oorzaak van hartkloppingen is het overmatig gebruik van stimulerende middelen, zoals cafeïne (in koffie en thee en bepaalde limonades), nicotine en dieetpillen.

Diagnose
De diagnose wordt meestal gesteld op basis van het verhaal van de patiënt. De arts zal pols en temperatuur opnemen, de snelheid van de ademhaling controleren en de bloeddruk meten. Er kan een hartfilmpje (elektrocardiogram) nodig zijn om de toestand van uw hart te bepalen. Ook kunnen onderzoeken naar de werking van de schildklier nodig zijn. De onderzoeken die de arts verder verricht zullen afhangen van de leeftijd, levensstijl (roken, alcoholgebruik), gewicht en andere verschijnselen die er zijn naast de hartkloppingen.

Wat kunt u zelf doen?
U kunt niet veel doen aan een hartritmestoornis. Als u snel bezorgd raakt en regelmatig hartkloppingen voelt, kunt u het beste proberen niet in paniek te raken en u juist te ontspannen. Stop even met waar u mee bezig bent en haal een aantal keer diep adem. Daarnaast kan het een goed idee zijn om eens even op te staan en een korte wandeling te maken. Soms helpt het om minder alcohol of cafeïne houdende dranken te nemen.

Als de hartkloppingen langer dan enkele uren aanhouden, vaak terugkomen of wanneer u zich onwel voelt, is het raadzaam contact op te nemen met de arts. Dat geldt ook als u kortademig bent, pijn in de borst hebt, ongewoon hevig zweet, duizelig bent, flauwvalt of wanneer de hartkloppingen optreden zonder dat u zich hebt ingespannen, angstig of bezorgd bent of koorts hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij hartkloppingen en benauwdheid moet je altijd een arts raadplegen. Het kan hyperventilatie, stress of een paniekaanval zijn, maar ook iets anders. Daarom best naar een arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht niet te lang, ga morgen (donderdag 28 april) even langs de huisarts om het e.e.a. te laten vast te stellen,
danwel uit te sluiten.
Dan kan je daarna met een gerust hart Koninginnedag vieren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat noem je hartkloppingen. Als je alleen het gevoel hebt dat je hart hard in je borstkas en het is regelmatig dan is er weinig aan de hand.
Maar omdat je ook een benauwd gevoel hebt, zou ik eerder denken aan een stress aanval.
Ga eens bedenk eens wat er gebeurt als je zo'n aanval krijgt.
En probeer dit op te lossen, en het misschien even iets rustiger aan te doen.
mocht het benauwde gevoel niet weggaan kan je altijd een dokter bezoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan van alles zijn, ik heb zelf last van V.E.S., ventriculaire extrasystole: dan slaat het hart feitelijk een extra slag, en daarna valt er even een pauze - wat voelt alsof je hart een slag overslaat, en daarbij kun je een soort druk op je borstkas voelen. Maar V.E.S. is vrij kenmerkend: vooral in rust en 1, hooguit 2 keer achter elkaar.
Heb je hier vaker last van, dan zou het bijvoorbeeld hyperventilatie kunnen zijn, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn.
Ik zou een afspraak met de huisarts maken, gewoon puur voor de zekerheid. Vermoedelijk is er niets aan de hand, maar dan ben je in elk geval gerustgesteld, en als er wel iets aan de hand is, kun je dat maar beter weten.

Hier vind je info over hartritmestoornissen: http://members.home.nl/g.doeve/hartritmestoornissen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hyperventilatie. Je kunt een heel medisch circuit van ECG's, longfunctieonderzoeken en wat er nog meer voorhanden is aan medische technologieën ondergaan om tot de conclusie te komen dat je last hebt van een emotioneel spanningssyndroom waardoor je door benauwdheidsklachten het gevoel hebt dat er iets aan je hart mankeert. Ondertussen heb je de gemeenschap al gauw een paar duizend euro lichter gemaakt. Grote kans dat het allemaal onnodig is.

Ga gewoon eens een goed gesprek met je huisarts aan om samen te bekijken of het dat allemaal wel waard is. In een gulle bui wil die huisarts best wel een dubbel consult voor je uittrekken. Denkt je huisarts dat er wel iets met je hart aan de hand kan zijn dan kun je er rustig op vertrouwen dat daar gepaste actie op wordt gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een (klaplong) pneumothorax zijn. Hartkloppingen is geen symptoom, maar het kan het gevolg zijn van het niet kunnen doorademen, wat overigens, in tegenstelling tot hartkloppingen, wel een symptoom is.