Waaier heel de nacht aan: schadelijk?

het is zo'n witte waaier op een standaard en die heb ik nu de laatste tijd iedere nacht aan. is dat schadelijk voor mij of de waaier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21K

Het beste antwoord

Door de luchtstroom zul jij iets meer vocht verliezen dan zonder ventilator. Zolang je 's ochtends geen enorme dorst (of zelfs uitdrogingshoofdpijn) hebt, en geen droge slijmvliezen, is dat echter geen probleem.

Als je slaapkamer stoffig is, zul je met ventilator iets meer stof inademen dan zonder ventilator. Dat kan een licht negatief effect hebben op je longen en op de kwaliteit van je slaap. Ik denk dat het in een redelijk schone slaapkamer geen probleem zal zijn.

Groot voordeel van een ventilator is dat de muggen je niet kunnen vinden, doordat jouw geur en warmte continu door de hele kamer worden gemengd.

De ventilator zal wat eerder slijten als je hem lang aan hebt staan. Maar ja, slijten doet hij toch wel. Eventueel kun je je ventilator op een tijdklok aansluiten, zodat hij na een bepaalde tijd vanzelf uitgaat.

Verder verbruikt een ventilator stroom: slecht voor het milieu en voor je portemonnee.

Tot slot kan een lawaaiïge ventilator je slaap verstoren. Maar als jij het geluid juist rustgevend vindt, zul je juist beter inslapen. Dat hangt dus af van de combinatie jou-ventilator.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord en inderdaad perfect tegen muggenoverlast. +

Andere antwoorden (4)

De waaier slijt natuurlijk. Maar nee, het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er wel verkouden van worden. Als je de waaier ook al maar iets op je hoofd hebt staan waardoor het tocht. Dat zijn mijn ervaringen. Maar als dat het ergste is.. Niet echt schadelijk dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet schadelijk voor jezelf, in die zin dat je een hogere eletriciteitsrekening zal ontvangen.
Een ventilator verplaatst alleen de lucht dus geeft wel plaatselijk verkoeling maar zal het verder in je kamer niet koeler maken.
Verkouden is uitgesloten want dat gebeurd alleen bij in contact komen met een persoon die al verkouden is door aanraking of door de lucht als diegenen bv niest in jouw richting.
Ik zou zeggen doe lekker een raam open dat is veel gezonder en goedkioper.
Bronnen:
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het opendoen van een raam helpt vaak niet voldoende, zeker niet als de kamer zelf gedurende de dag flink is opgewarmd, en de muren dus nog veel warmte bevatten. Het in beweging brengen van de te warme lucht in de kamer verlaagt niet de werkelijke temperatuur die een thermometer zal aangeven, maar verlaagt wel de gevoelstemperatuur. Dat laatste is waar het om gaat.
Je mag nooit een ventilator de hele nacht op jezelf gericht houden. Dit veroorzaakt dat de ene kant van je lichaam kouder wordt als de andere kant... Hierdoor zal je hart harder gaan pompen waardoor je oververhit kan raken en een hartinfarct een gevolg kan zijn...