Wat is het doel van het leven?

Ik bedoel, waarom leven wij als we toch uiteindelijk allemaal dood gaan? Dan is er toch geen reden om te leven? of wel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan wat je wel wilt geloven en wat niet. Als er van jou niets meer overblijft, kan je je best gaan doen voor iets wat blijft als jij er niet meer bent. Maar als dat waar je voor leeft ook niet eeuwig is, dan heeft het inderdaad allemaal geen zin.

Ikzelf zie het zo:
als je mensen van de buitenkant bekijkt, kun je zien wat ze doen en hoe ze dat doen, maar je kunt niet zien waaróm ze dat doen, je kunt er hooguit naar raden. Als er dus een waarom is in dit heelal of erbuiten, dan kan dat zich dus niet aan ons duidelijk maken via de wereld zelf, maar alleen via de binnenkant. Er is vrijwel niets wat we van de binnenkant kunnen bestuderen, maar er is één geval waarin dat wel kan: je eigen hart.
En daar merken we dat dingen ons raken: liefde, dood, ellende, aandacht voor anderen, onrechtvaardigheid, geweten. Blijkbaar probeert iets of iemand iets aan ons het doel van ons leven duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is voor jou om uit te zoeken. waar wordt je tevreden van wat maakt je blij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm. Het doel van het leven is niet anders dan het te leven. Precies zo het zich aandient. Precies nu in dit moment. Leven. Iets anders dan dit moment heb je niet.
Dat betekent dat voor mij op dit moment (nu ik dit typ) het doel van het leven is dit antwoord te formuleren en in te sturen. Zoals voor jou op dit moment (nu jij dit leest) het doel van het leven is dit antwoord te lezen.

Eenvoudig en ondubbelzinnig: leven naar het nu zoals zich dat aandient. Meer is er niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het met je te doen. Ik kan een heleboel doelen bedenken.
Maar dat we aan het einde van ons leven dood gaan, is een van de weinige zekerheden die we in het leven hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.theologienet.nl/catechismus.htm