Aambeien zijn besmettelijk,waar of niet waar?

Zijn aambeien gevaarlijk,als iemand langer dan 20 jaar heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (3)

Het is belangrijk om te weten wat een aambei is. Deze is niet besmettelijk!!

Aambeien (haemorrhoïden) zijn uitgezakte zwellichamen nabij de anus. Deze zwellichamen heeft iedereen. Ze bevinden zich aan de binnenkant op het eind van de endeldarm en het begin van de sluitspier. Zo'n zwellichaam is een sponsachtig netwerk van bloedvaatjes, bedekt door een dun laagje slijmvlies. Aambeien zijn dus eigenlijk gezwollen bloedvaten. Je kunt ze het beste vergelijken met spataderen. Ze zitten alleen op een vervelende plaats: binnen de sluitspier van de anus. Soms zijn ze zo gezwollen dat ze naar buiten puilen. Het is een pijnlijk gevoel, vooral tijdens en na de stoelgang.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Topantwoord : Dikke plus +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, maar ter aanvulling: ze zitten niet alleen in je anus. Ze kunnen ook aan net de buitenkant zitten (en dan heb ik het niet over de uitgezakte aambeien)
Steenuiltje
13 jaar geleden
Hoi Bessy, als je de link bekijkt zie je wat ik bedoel. Daar staat een mooi en duidelijk plaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig duidelijk plaatje Steenuiltje!
Ik heb jaren geleden uitwendige aambeien gehad. Die begonnen echt aan de rand, de buitenkant van de anus. Heb ik operatief laten verwijderen. Vandaar mijn opmerking/aanvulling.
Ik sluit me volledig aan bij het eerste antwoord.
En inderdaad zijn aambeien niet besmettelijk. Je kan het niet via huidcontact oid overdragen aan anderen.
Maar misschien bedoel je erfelijk? Dat kunnen aambeien wel zijn. Het kan zogezegd 'in de familie zitten'.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nee, het is niet gevaarlijk. Ook niet om zo lang aambeien te hebben. Wel heel vervelend! Zo'n persoon kan dan beter even bij de dokter langs gaan, want er is wel wat aan te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, aambeien zijn niet besmettelijk en normaal gezien ook niet gevaarlijk.

Soms kunnen aambeien in de anus afknellen, zwellen ze verder op, en dan bestaat de kans dat ze kapot gaan. Hierdoor verlies je wat helderrood bloed na of op de ontlasting. De sluitspier van de anus en de huid rondom dit gebied raken daardoor meestal geïrriteerd, wat een branderig gevoel en jeuk tot gevolg heeft.
Dit is prima te behandelen met Hemoclin gel.