Het medisch beroepsgeheim bestaat uit de zwijgplicht en het verschoningsrecht. Voor de zwijgplicht geldt dat de bedrijfsarts zonder de gerichte toestemming van de werknemer (het zogenaamde ‘informed consent’) geen (medische) gegevens aan derden mag verstrekken. Ook mag de bedrijfsarts niet zonder toestemming van de werknemer informatie bij derden opvragen. Onder ‘derden’ vallen de werkgever, de ziektekosten- of inkomensverzekeraar, de huisarts en andere behandelende specialisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit heb ik voor je gevonden:

"Net als alle artsen heeft de bedrijfsarts een geheimhoudingsplicht. Alles wat de bedrijfsarts wordt toevertrouwd, valt onder het medische beroepsgeheim. In het kader van zijn functie is de bedrijfsarts echter wettelijk verplicht om in de probleemanalyse te vermelden welke beperkingen u bij uw werkzaamheden hinderen en over welke mogelijkheden tot werken u beschikt. Beperkingen en mogelijkheden mag de bedrijfsarts zonder uw gerichte toestemming aan de werkgever kenbaar maken. Voor alle overige informatie geldt dat dit alleen met uw gerichte toestemming aan derden mag worden meegedeeld. Als u problemen in het werk ervaart, is voor een oplossing vaak overleg met de werkgever of de direct leidinggevende nodig. Ook kan het nodig of zinvol zijn dat de bedrijfsarts overlegt met de behandelende sector. Voor dit soort overleg heeft de bedrijfsarts uw gerichte toestemming nodig."

http://www.arbounie.nl/werknemers/Regels_bij_verzuim_-_meer_over_de_bedrijfsarts.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan nogal wat misverstanden over de rol van de bedrijfsarts:
- de bedrijfsarts is (meestal) geen behandelaar (soms wel)
- de werkgever betaalt de bedrijfsarts
- de bedrijfsarts adviseert de werkgever over de mogelijkheden en beperkingen van de werknemer om arbeid te verrichten
- de werkgever beslist of de medewerker wel/niet kan werken

Dus de bedrijfsarts mag geen medische informatie verstrekken, maar wel adviseren over je mogelijkheden wel/niet te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet het bijna zeker ik heb zelf lang bij een bedrijfsarts
gelopen maar alles wat je bedrijfsarts kan zegen is of je
weer aan het werk kan of niet.
hij mag geen details bespreken zonder jou toestemming.