Wat houdt 'bijna-dood' in?

Mensen die dan een bijna-dood ervaring krijgen. Dus.. ga je dan dood, en word je dan gereanimeerd? Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet het wel eens in de film. Dan maakt de 'bliep-bliep machine' een lange 'tuut', omdat het hart is gestopt. De patient is dan eigenlijk dood. Vervolgens krijgt de dode stoomstoten van de 'los'-machine. En leeft weer. Soms zie je dan de gedachten van de patient die richting het 'felle licht' loopt, maar terug wordt geroepen door dierbaren. Ook kan het voorkomen dat de patient zelf als een lichaamloze ziel boven zijn eigen ziektebed zweeft en dan zijn wenende dierbaren ziet en hoort. Hij besluit dan terug te keren naar zijn lichaam. Yup, deze scenes in een film zijn voorspelbaar, maar who cares.

Antwoorden (6)

ze zijn idd dood maar worden weer tot leven gewekt.

m'n moeder heeft dat ook gehad. zij zegt dat je dan het licht ziet maar weer terug bent gegaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen ervaren dan een tunnel met licht. Zo vertelde mijn grootvader zaliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vliegtuig van turkisch airlines dat neerstorte was laatst een programma over van mensen en die zeiden ook dat ze een bijna dood ervaring hadden omdat het vliegtuig neerstorte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die een bijnadoodervaring krijgen kunnen onder andere de volgende ervaringen opdoen: Zij kunnen uit het lichaam treden en zien alles wat er om hen heen gebeurt. Zij horen wat er gezegd wordt door mensen en zien dikwijls hun eigen lichaam liggen, wat ze zonder emotie aanschouwen.

Zij kunnen door een tunnel of spiraalvormig element gaan wat soms wel en soms niet als prettig ervaren wordt. In deze fase zien zij op een gegeven moment een lichtpunt waar zij zich op richten en komen dan in de lichtwereld terecht. Sommige ervaarders komen rechtstreeks in de lichtwereld zonder een tunnelervaring voorafgaand. Daar aangekomen kunnen zij verschillende voorstellingen aanschouwen: een paradijselijke omgeving, een prachtig landschap met groen glooiende heuvels beplant met prachtige bomen, planten en bloemen die heel mooi van kleur zijn en in de aardse wereld nooit te zien zijn. Deze voorstellingen worden soms aangevuld met prachtige kleuren en wonderschone muziek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je gaat inderdaad bijna dood (hartstilstand oid) en je wordt weer gereanimeerd (met een AED).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bijna dood ervaring, afgekort BDE, wordt door Cardioloog P. van Lommel, BDE-onderzoeker, als volgt gedefinieerd:

“Een bijnadoodervaring is een geestelijke ervaring die kan optreden tijdens een periode van klinische dood, maar ook tijdens een stervensproces of soms zonder duidelijke aanleiding. De bijnadoodervaring is een universele ervaring die over de hele wereld en door alle tijden heen wordt vermeld, die onafhankelijk is van leeftijd, intellect of godsdienst.”

http://www.bijnadoodervaring.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit staat op Wikipedia:

"Met een bijna-doodervaring (Engels: Near-Death Experience (NDE); gewoonlijk afgekort tot BDE) wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie. Het gaat dus om het daadwerkelijk nabij ('near') de dood zijn. Wetenschappers duiden aan als ze een Bijna-doodervaring krijgen, dat ze door een specifieke "Zwarte Gat" gaan, hier wordt de "Tunnel" mee aangeduid, er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat dit eigenlijk wel waar is, dit is slechts een theorie.

Elementen van de BDE kunnen zijn:
het gevoel dood te zijn
een gevoel van vrede en pijnloosheid
het gevoel zich buiten het lichaam te bevinden (uittreding)
door een donkere ruimte - tunnel - gaan
aangetrokken worden door een helder licht aan het einde van de tunnel
het gevoel in het licht liefde, vertrouwen, kennis, wijsheid en/of goddelijke aanwezigheid te ervaren
buiten de tunnel een prachtig landschap zien (ook kleuren en/of muziek)
een levensschouw, -film, -panorama en/of evaluatie van daden vanuit de beleving van de ander
een vooruitblik op het resterende leven
ontmoeting(en) met (een) overledene(n)
het besef dat bij overschrijden van een grens - vaak in de vorm van een mededeling door een overleden familielid of bekende - geen terugkeer mogelijk is
terugkeer in het, vaak pijnlijke, lichaam
het niet in gewone taal kunnen vatten van de ervaring (onuitspreekbaarheid)
het zien van de hemel/paradijs"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijna-doodervaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in het ziekenhuis een hartstilstand gehad door hartfalen .
Ik ben klinisch dood geweest en ben gereanimeerd.
Niets moois en positiefs.
Ik wist dat ik dood ging..
Het was vreselijk en traumatisch voor mij.
Het enige goede was dat een stem tegen me zei dat ik terug moest voor mijn broer.Mijn moeder en zusje zijn overleden, we hebben alleen elkaar nog.
Ik ben nu bang voor de dood.Eerst niet..