help! ik heb vaak paniek aanvallen, wat kan ik hiertegen doen?

ik heb snel paniekaanvallen, bijvoorbeeld als ik mijn sleutel kwijt ben barst ik gelijk in snikken uit. maar hoe kan ik me kalmeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Misschien zijn er bij de apotheek wel medicijnen voor .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me verstandig om even mee naar de huisarts te gaan, vaak kan het al helpen om een bepaalde ademhalingstechniek aan te leren. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie!:) +
Ademhalingsoefeningen kunnen daarbij helpen. Zoek eens op internet, daar staat hoe je die moet toepassen. Maar ik denk dat er bij jou wel meer aan de hand is als je bij het minste of geringste in snikken uitbarst. Het lijkt me zinvol als je daar iets aan gaat doen. Die paniek zal anders waarschijnlijk blijven terugkomen. Praat er eens met je huisarts over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken het. Vooral met die sleutels. Ik ga dan wel niet huilen, maar krijg wel een beroerd gevoel.

Ik heb nu zon ijzeren kastje aan de buitenmuur, waar de sleutel in ligt en die je met een pincode moet openmaken.

Maar als je het echt heel vaak hebt ook met andere dingen dan zou ik met een psycholoog willen praten. Dan is er iets anders aan de hand

Het helpt wel om goed na te denken bij alles wat je doet. Tenminste dat helpt mij wel.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan heel erg van invloed zijn. Het kan heel moeilijk zijn voor een kind als de ouders gaan scheiden. Vooral als ze ruzie maken. Maar bedenk wel dat jij geen enkele schuld aan de scheiding hebt he. Want dat denken sommige kinderen, terwijl dat absoluut niet zo is.
Daarom zou het goed voor jou zijn met een psycholoog te praten hierover. Je kunt eerst naar de huisarts, die kan je door verwijzen. Ik hoop echt voor jou dat het goed met je gaat. Dofa
Terwijl de oorzaak van paniekaanvallen niet bekend is zijn er wel effectieve behandelingsmethodes beschikbaar. In de meeste gevallen verdwijnen de paniekaanvallen bij mensen met en stoornis. Dit is bij 70 tot 80 procent van de mensen het geval. Meestal wordt in het begin van een paniekstoornis medicatie voorgeschreven. De meest voorkomende zijn;

• Diazepam
• Lorazepam
• Oxazepam
• Prozac
• Seroxat

Cognitieve therapie bij paniekaanvallen

Cognitieve therapie is een systematische methode om negatieve gevoelens te verminderen. Bij cognitieve therapie wordt de persoon met een angst stoornis duidelijk gemaakt wat een paniekaanval is. Zo krijgt een patiënt ademhalingsoefeningen en informatie over de symptomen. Vaak wordt de patiënt geadviseerd om veel te gaan lezen over het onderwerp. Hierdoor krijgt een patiënt een grote hoeveelheid aan kennis tot zijn/haar beschikking en ziet hij/zij in dat een werkelijk gevaar niet aanwezig is. Vaak komen patiënten op websites terecht waar forums worden bijgehouden van lotgenoten. Door de verhalen te lezen leert een patiënt dat ze niet de enige zijn. Vaak wordt cognitieve therapie is combinatie met gedragstherapie en medicijnen gecombineerd.

Drie stappen cognitieve therapie;

1. Bewustwording van negatieve gedachtepatronen
2. Bewustwording van opvattingen die onder de gedachtepatronen liggen
3. Leer negatieve gedachtepatronen uit te dagen

Gedragstherapie bij paniekaanvallen

Gedragstherapie richt zich vooral op het gedrag dat een persoon met een angststoornis heeft. Hierbij worden situaties uitvoerig geanalyseerd en besproken met de therapeut. Vaak hebben angstige bepaalde situaties waarin paniekaanvallen optreden. Dit worden de situationele paniekaanvallen genoemd. Bij deze mensen is het van belang dat het vermijden van situaties wordt gestopt. Dit is ook meteen de beste tip die je mensen kan meegeven als het gaat om paniekaanvallen. Ga nooit op de vlucht voor een situatie en zit je aanval uit op de plek waar hij begint. Dit is in het begin erg moeilijk maar je moet er toch doorheen zien te komen. probeer dit te doen door positief te denken dat het niet langer dan een half uur duurt. Want de regel is "hoe meer je vermijdt hoe meer je lijdt".

Natuurlijk zal een therapeut zulke situaties niet forceren. Het moet geleidelijk worden opgebouwd naar een punt zonder angst. En vergeet nooit dat een angst is af te leren en aan te leren.
fremar
13 jaar geleden
Ik zou een arts raadplegen, misschien is hier een reden voor die jij niet weet. Ik heb er ook erg last van, en een psycholoog doet meestal wonderen. Ze leert hoe je ermee moet omgaan, en dat helpt meestal ook.
Verder kan je arts vast een kalmerende medicijn voorschrijven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je huisarts is in dat geval iemand die je kan vertrouwen. Bel zijn assistente even voor een afspraak. Het komt vaker voor dus hij heeft vast een hele goede oplossing. Heel goed dat je het zelf signaleert en een oplossing zoekt zoals je doet. Zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteer dat je ze hebt en vertel dat ook iedereen in je omgeving. Zodoende ga je tenminste minder snel op zo'n moment nadenken over wat andere denken en dat je vindt dat jezelf toch niet normaal reageert. Met dat soort denken verheftigd ook je angst om paniek te krijgen en werkt het als een cirkeltje waar je moeilijk uitkomt.