Heeft iemand ervaring met giprokol tegen harde ontlasting?

Ik zag dit laatst bij de apotheek staan, de mevrouw achter de balie vertelde me dat dit een nieuw middel is bij harde stoelgang. Ik heb al jaren last hiervan, maar heb wel een regelmatige stoelgang. Ik vraag me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik ken het niet, maar het gegoogeld. Dan kom je op deze site: www.giprocol.nl en blijkt dat het een middel is dat macrogol bevat. Macrogol zit ook in het al veel langer bekende movicolon, met dat verschil dat movicolon alleen op recept verkrijgbaar is, én dat het naast macrogol ook elektrolyten bevat zodat het ervoor zorgt dat je geen uitdrogingsverschijnselen en andere verstoringen in je elektrolytenbalans krijgt als je het langdurig of in hoge dosering gebruikt.

Het middel werkt dus zeker, en is als laxeermiddel ook redelijk veilig bij langdurig gebruik omdat het geen 'luie' darmen veroorzaakt zoals veel receptloze laxeermiddelen die in de handel zijn. Het is echter niet nieuw als zodanig want macrogol wordt al heel lang gebruikt bij obstipatie. Alleen zou ik zeker bij een langdurig probleem liever kiezen voor de combinatie van macrogol/elektrolyten, zoals movicolon dus bevat.

Daar komt nog een ander probleem bij, en dat is dat het altijd belangrijk is om bij langdurige stoelgangproblemen te kijken naar de oorzaak en dat dus de huisarts hierbij betrokken moet zijn en eventueel verder onderzoek kan doen of specialisten kan inschakelen. Bij middelen zonder recept is er altijd een beetje een lastige balans tussen handige en laagdrempelige zelfzorg aan de ene kant en zelfdokteren en het risico op gezondheidsschade aan de andere kant.

Maar concreet op je vraag: ja, macrogol werkt prima tegen obstipatie, ik gebruik het al jaren in de vorm van movicolon. Het geeft minder krampen en borrelingen en winderigheid dan veel andere laxeermiddelen, en maakt je darm niet lui. Het werkt door zowel vocht aan te trekken zodat de ontlasting zachter wordt als door het volume van de ontlasting te vergroten zodat de darmen aangezet worden tot meer actie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Lies, dank je wel voor je antwoord! Begrijp ik goed uit je verhaal dat het op recept verkrijgbaar is? Ik dacht eigenlijk dat ik het zo kon kopen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit middel kun je blijkbaar zonder recept kopen, maar macrogol/elektrolyten (onder merknamen als colofort, movicolon, klean-prep, molaxole, endofalk en nog een paar) en ook macrogol zonder elektrolyten (forlax) is al veel langer op recept verkrijgbaar. Forlax is trouwens ook zonder recept verkrijgbaar, en transipeg (macrogol/elektrolyten) is ook zonder recept te krijgen. Het gaat mij er meer om dat het middel dus niet nieuw is. Dit merk misschien wel, in deze vorm en met deze smaak, maar er zijn al minstens tien verschillende laxeermiddelen met dezelfde werkzame stof en waarschijnlijk ook tegen een lagere prijs al veel langer in de handel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, het lijkt er sterk op dat het een 'metoo' is, een oud en bekend middel met een nieuw jasje en een nieuw verhaal. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, dank jullie wel voor de reacties!