Zonnenallergie Pukkels?

Sinds de zon schijnt krijg ik steeds kleine jeukende pukkels op mijn hand. Ik weet niet of het erger gaat worden. Ik blijf er vanaf maar het is heel irritant.

Ik heb nog geen zonnebrand of een ander zalfje gebruikt.

Heeft iemand informatie en een idee hoe je dit kan verhelpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De huidreacties kunnen op elk moment "zomaar" ontstaan, terwijl men voorheen wel goed tegen de zon kon. Ze ontstaan ongeveer een dag (soms tot 5 dagen) na de blootstelling aan (zon)licht en worden veelal niet voorafgegaan door een zonnebrandreactie. Zonder verdere blootstelling aan zonlicht genezen de huidafwijkingen in 7 tot 10 dagen. De meest voorkomende huidafwijkingen zijn sterk jeukende kleine bobbeltjes op de aan licht blootgestelde delen van de huid, zoals gelaat, nek, handruggen, onderarmen (met name ellebogen en onderbenen. Ook worden wel blaasjes, roodheid, zwelling en schilfering gezien. De huidreacties kunnen zich uitbreiden naar niet aan licht blootgestelde delen van de huid. Een gering aantal patiënten heeft alleen klachten van jeuk zonder zichtbare huidreacties. Wat is de behandeling LICHTGEWENNING 1. Door middel van natuurlijke zon Bij niet ernstige vormen van PMLE is het voldoende om in het voorjaar de huid geleidelijk aan zonlicht te laten wennen. Dit kan goed door rekening te houden met wanneer en waar de invloed van zonlicht groot is. Zodoende is er sprake van een geleidelijke lichtgewenning. Hierbij kan men tijdens de eerste weken gebruik maken van een goed zonbeschermend middel (zonnebrandmiddel). Dit moet een hoge beschermingsfactor hebben. 2. Door middel van lichttherapie Hierbij wordt ieder voorjaar of voorafgaand aan een vakantie gedurende een aantal weken, 2 à 3 maal per week, de huid aan een speciale kunstlichtbron blootgesteld. Bij PUVA-therapie moet een patiënt 2 uur voor iedere bestraling bepaalde medicijnen (psoralenen) innemen, die de huid gevoeliger maken voor licht. PUVA betekent dan ook psoralenen plus UVA. In verband met bescherming van de ogen moet men op de dag van de bestraling een bril dragen. Bij UVB-behandeling behoeven geen medicijnen ingenomen te worden. ANTI - ZONNEBRANDMIDDELEN Bij ernstige vormen van PMLE hebben zonnebrandmiddelen een beperkte waarde, omdat de meeste alleen tegen UVB beschermen. Zelfs zogenaamde zonblokkerende middelen beschermen waarschijnlijk slechts ten dele tegen UVA. Terwijl bij PMLE juist UVA zo belangrijk is. Er zou zelfs een verslechtering kunnen optreden, doordat tijdens het gebruik van zonnebrandmiddelen de normale zonnebrandreactie door UVB nauwelijks optreedt, waardoor men langer in de zon blijft en zodoende juist extra blootstaat aan UVA. Voorbeeld: Anthelios XL® (La Roche Posay)

Bronnen:
http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl...

Bedoel je dan van die pukkeltjes waar wat vocht uit komt als je eraan krabt. Want dat zijn waterwratjes. Niet echt wratten maar een reactie van je huid op de zonnebrand. Niet aan krabbel en insmeren met een bodymilk met komkommermelk

Zonne allergie jeukt ook. Je kan evt bij je huisarts een zalfje ervoor krijgen wat de jeuk wegneemt en dat het langzaamaan minder wordt

Dat heb ik ook. Dat is zonneallergie. Ik kan ook niet in de zon zonder uitslag te krijgen. Ik heb van de huisarts zalf hiervoor gekregen en als ik buiten ben moet ik sun- block op anders kom ik helemaal vol te zitten. Je hebt waarschijnlijk net als ik, een heel blanke huid met weinig pigment.(?)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100