Ik heb gaten in me amandelen geen idee waarom en hoe dat komt wat houd het in en hebben meer hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/amandelsteentjes.147737 http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaan-amandelstenen-keel-kleine-licht.142289

Antwoorden (3)

Ja heb ik ook. Die van mij zijn ontstoken maar ben er niet ziek van dus laten ze ze lekker zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die gaten zijn ontstaan door beschadigingen van eerdere ontstekingen.
Amandelen zijn poortwachters tegen besmettingen, dus nuttig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je "gaten in je amandelen" hebt, dan heb je crypteuze amandelen. Dit is een variatie op het normale.

Nadeel is dat in die holten gemakkelijk amandelsteentjes kunnen vormen. Dit is een verkazingsmateriaal van afgebroken witte bloedcellen en de bacteriën die ze bestreden hebben in de mond. Dergelijke steentjes kunnen een slechte adem geven, maar ze zijn makkelijk (zelf) te verwijderen.

Nadeel is dat crypteuze amandelen makkelijker ontsteken en als je jong bent en vaak amandelontsteking krijgt, kan aangeraden worden om ze te laten weghalen.

Veel mensen hebben crypteuze amandelen.