Is iemand die niet zelfzeker is, een negatief zelfbeeld heeft, per definitie onaantrekkelijk?

Ben wel benieuwd in hoeverre je dit -voor jezelf- onbewust uitstraalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (6)

Toevallig zijn mijn man en ik betrokken bij de Miss verkiezingen en ja, je ziet meisjes die er heel mooi uitzien maar doordat ze onzeker zijn en een negatief zelfbeeld hebben komen ze erg onaantrekkelijk over.

In eerste instantie kijk je naar het uiterlijk van iemand, maar binnen een paar minuten heb je door of iemand ook echt 'aantrekkelijk' is. Daarmee bedoel ik niet per definitie seksueel aantrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken genoeg mensen (vrouwen) met een negatief zelfbeeld die er fantastisch uit zien.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik ben een beetje op het verkeerde been gezet door de uitdrukking "onaantrekkelijk". Als je naar bijgevoegde synoniemensite kijkt zul je begrijpen waarom.

In eerste instantie zul je niet zo veel merken aan mensen met een negatief zelfbeeld, maar als je langer met ze omgaat, zoals familie en vrienden, dan zijn ze niet in staat dit te verbergen en wordt het door de anderen opgemerkt.
Deze mensen vertonen vaak een angstig gedrag en stralen geen zelfvertrouwen uit. Wel zijn ze meestal erg sociaal ingesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er denk ik niet zo om hoe je eruit ziet -figuur, mooie kleren, kapsel- maar om wat je uitstraalt. Juist dan kunnen "fantastische" uitziende mensen toch ook minder aantrekkelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. In eerste instantie zul je niet zo veel merken aan mensen met een negatief zelfbeeld, maar als je langer met ze omgaat, zoals familie en vrienden, dan zijn ze niet in staat dit te verbergen en wordt het door de anderen opgemerkt.
Ik zou overigens het woord "onaantrekkelijk" niet willen gebruiken. Als je naar de betekenis van dit woord kijkt (zie site) zul je begrijpen wat ik bedoel. Deze mensen vertonen vaak een angstig gedrag en stralen geen zelfvertrouwen uit. Wel zijn ze heel vaak erg sociaal ingesteld.
Dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Ik vind iemand eerder aantrekkelijk die puur, ongekunsteld en ietwat onzeker overkomt. Die zelfverzekerde types, komen mij vaak te arrogant over en hun zelfbeeld is vaak ; 'aanschouw en bewonder'. Zo iemand kan dan wel heel aantrekkelijk zijn om naar te kijken, maar in de omgang zijn ze vaak egocentrisch. Een negatief zelfbeeld is vaak onzekerheid en zolang het niet door die persoon steeds weer benadrukt wordt met woorden, maar als onzekerheid gezien wordt doordat die persoon zich iets afzijdig houdt, dan kan die persoon best aantrekkelijk gevonden worden, juist omdat hij/zij zich niet tentoonstelt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfzeker en de arrogantie"grens" is maar een fijne lijn denk ik.
Je zelfbeeld is niet per definitie negatief als je een keer weinig zelfvertrouwen hebt. Je kan een goed zelfbeeld hebben en toch in bepaalde situaties erg onzeker zijn, maar dat terzijde. Het hangt er vanaf wat je aanspreekt in iemand, waar jijzelf behoefte aan hebt. Dus het is 'nee, het is niet per definitie zo dat een niet-zelfzeker persoon per definitie onaantrekkelijk is.
De meeste mensen zullen het uitstralen, maar door bewust gebruik te maken van verbale en non-verbale communicatie, kan je veel verhullen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een niet zelfzeker persoon geldt dat voor mijn gevoel niet. Omdat niet zelfzeker ook iets aantrekkelijks kan hebben.
Een negatief zelfbeeld is wel onaantrekkelijk in mijn ogen, omdat dit de hele houding, uitstraling en attitude bepaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is 'niet zelfzeker en negatief zelfbeeld' niet (bijna) hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee in mijn ogen niet: je kunt een positief zelfbeeld hebben en je in bepaalde situaties onzeker voelen.
Een verlegen iemand kan wel aantrekkelijk zijn, maar iemand met een negatief zelfbeeld zal al snel afhoudend reageren in blik of gebaar, houding.
Iemand die een dikke, hoge muur om zichzelf optrekt kan nog zo'n mooi uiterlijk hebben maar er niet aantrekkelijk uit zien.