Kun je echt doof worden van Lyme?

Ik heb Lyme ja (al naar de dokter geweest), maar deze nacht werd ik wakker. Ik kon niks horen, in mijn rechteroor. Nu iets beter... Word ik doof? Hellup!!!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Dit vond ik op wikipedia:
Lyme is in sommige gevallen de oorzaak van (eenzijdige) plotselinge doofheid, waarbij een aanzienlijk gedeelte van de gehoorfunctie uitvalt.

En het staat bij onderstaande website ook als symptoom. Of dit blijvende doofheid kan betekenen, weet ik niet, toch even binnenkort langs een arts om het hierover te hebben.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zult hiervoor toch echt naar een arts moeten.
Lyme is iets waar je niet te licht over moet denken en er zijn maar weinig specialisten in Nederland en de behandelingen lopen erg uiteen..
Er loopt op dit moment een onderzoek naar behandelmethodes in het ziekenhuis van Nijmegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey,

Ja, dat kan. In de meeste gevallen is het tijdelijke plotsdoofheid (meestal ook aan 1 oor), maar het kan ook blijvend zijn. Het feit dat je al weer wat beter hoort dan vannacht, is een goed teken, maar geeft GEEN garantie!!!
Maak zo snel mogelijk een afspraak met je huisarts hiervoor, want hoe sneller er gehandeld wordt, hoe groter jou kans op een goed herstel van je gehoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdelijke doofheid als gevolg van de tekenbeetziekte is inderdaad mogelijk. Dat was namelijk het geval bij Wibi Soerjadi. Hij kreeg toen een zware prednisonkuur die goed werkte, langzaamaan ging hij beter horen. Maar het duurde wel een jaar voordat z'n gehoor weer 100% was.
Amadea