Waarom word je op je hoofd kaal maar niet op je lichaam?

Waarom word je kaal op de hoofd en niet op je lichaam als je ouder wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lichaamshaar verminderd ook, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, als je ouder wordt vermindert het haar op je lichaam ook. Heel oude mensen hebben soms helemaal nergens meer lichaamshaar.

Het beste antwoord

De schedelhuid van een man is bedekt met ongeveer 100 000 haarfollikels, die voortdurende cycli van groei, rust en occasionele dood doormaken. Normaal gezien verliest de schedelhuid ruwweg 100 haren per dag en ontstaan er 100 nieuwe.

Maar het sekshormoon testosteron kan dit evenwicht verstoren. Testosteron – onder de vorm van DHT of dihydrotestosteron – stimuleert haargroei op het gezicht en lichaam.

Maar bij mannen die een bepaald gen dragen, zorgt datzelfde hormoon ervoor dat hun hoofd kaal wordt, terwijl hun oren, neus en schouders dus méér haar produceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je cellen op je hooft (haar cellen) gaan dood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen dat mannen met veel testosteron kaal worden op hun hoofd en dat het haar op andere plekken juist begint te groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je al langer haar op je hoofd hebt dan op je lichaam