Dat het elke maand weer gebruikt moest worden is wel duidelijk, dat hebben de anderen ook geantwoord. Maar waarom werd dat zo gezegd, waarom benoemden ze niet gewoon waar het voor was, bijvoorbeeld menstruatieverband?
Dat kwam omdat je niet over menstruatie hoorde te praten. Dat was vies en ongepast. In enkele culturen ben je nu nog steeds onrein als je menstrueert. Dan mag je zelfs niet naast je man in bed slapen (seks is er al helemaal niet bij) en moet je zolang naar een aparte hut voor onreine vrouwen. Je mag dan ook geen voedsel bereiden omdat je onrein bent.
Bij ons was dat minder erg, hier werd er vooral niet over gepraat. En als je het over dat verband had, dan noemde je dat maandverband, of damesverband. Alleen insiders wisten dan wat je bedoelde.

PS Bij mijn moeder thuis zeiden de meisjes vroeger tegen elkaar "oma is op bezoek", daarmee bedoelden ze dat ze ongesteld waren. Hun broers mochten namelijk niet weten wat menstruatie was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha grappig !! Die oma!! Wij zeiden op school altijd dat we geen geld hadden, iemand verstond ooit: ik heb geen geld, maar die gene zei: ik ben ongesteld!! Later ben ik het rode feestweek gaan noemen xD. Naja hoe dan ook + voor je antwoord ;)

Andere antwoorden (5)

Ik vermoed dat het is omdat je het meestal om de maand gebruikt, en verband moet bloed tegenhouden. Daarom dus denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, de meeste gebruiken het maandelijks, maar er zijn ook mensen die ook tussen de maanden ongesteld worden.. Bijv door vleesbomen enz.

Toegevoegd na 1 minuut:
En verder absobeerd verband, dus als je een goede maandverband neemt lek je niet door :D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het vroeger nog niet zo luxe was las nu en nog echt uit verband bestond.
een beetje een luier zoals vroeger zeg maar.
dit verband had je ongeveer 1 keer per maand nodig (als vrouw).
voila: maandverband
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maandverband, voor je maandelijkse probleempjes ;)

Ik zie de laatste tijd steeds meer vragen voorbij komen met waarom; heet een aap een aap / een vliegtuig een vliegtuig / een jaar een jaar.

Het is al een flinke tijd geleden bedacht en zal veelal zijn afgeleid uit het latijn of door een marketingcampagne zijn ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het vroeger echt een katoenen 'verband' was dat moest gewassen worden en hergebruikt.
De luxe van wegwerpverbandjes heeft niet altijd bestaan, hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zei mn oma dat het gewassen moest worden, klinkt nu zo vreemd :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gadver!! Nou inderdaad :o