Afwijkende meting in vetpercentage i.c.m menstruatie?

Hoe komt het dat er sterk afwijkende vet% en vocht% ontstaat vlak vóór, tijdens of net na een menstruatieperiode? Heb je "normaal" 30% vet, blijk je ineens 33% vet te hebben, waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

De menstruatiecyclus is hormoongestuurd.

En hormoonwaarden hebben grote invloed op vetpercentage, stemmingen, verbranding, energie etc.

Dus als het estradiol (oestrogeen) niveau stijgt, kan het heel goed zijn dat je meer vet opslaat.
Scheelt per persoon, sommigen hebben er geen last van, maar weer wel stemmingswisselingen etc.

Ik heb geen menstruatiecyclus, maar over de effecten van hormonen weet ik inmiddels wel het een en ander :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kan alleen als je lichaamsgewicht is afgenomen, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die "meting" is helemaal niet zo nauwkeurig als je zou denken. Het is meer een schatting.

Je gewicht wordt op de gewone manier gemeten, dat is wel redelijk nauwkeurig.

Je vetpercentage wordt gemeten door een stroompje door je lichaam te sturen. Dat stroompje gaat door je ene voet je lichaam binnen, en gaat dan via je been, je (onder)lichaam, je andere been en je andere voet terug naar het apparaat.

Door te meten hoeveel weerstand dat stroompje ondervindt, schat het apparaat je vetpercentage. Vet heeft namelijk een andere weerstand dan ander lichaamsweefsel.

Maar: die weerstand is het enige dat het apparaat kan meten. En die weerstand hangt van veel meer factoren af. Bijvoorbeeld van de dikte van je huid, van wel of geen eelt, van wel of geen zweetvoeten, van je lichaamstemperatuur, van je doorbloeding, en simpelweg van individuele variaties.

Menstruatie heeft flinke invloed op een aantal van deze factoren.

Je hebt het over een verschil tussen 30% en 33%. Dat is een verschil in meetwaarde van 10%. Ik verwacht sowieso een onnauwkeurigheid in deze orde van grootte, menstruatie of niet.

Mijn vetpercentage is in het vroege voorjaar gemeten op 12,3%. Leuk getal, maar dat cijfer achter de komma is sowieso waardeloos, het suggereert een precisie die er niet is. Het werkelijke vetpercentage kan zomaar 25% hoger of lager liggen. In mijn geval is het werkelijke vetpercentage ergens tussen 9% en 16%.

Fabrikanten geven echter niet duidelijk aan hoe (on)nauwkeurig hun resultaten zijn. Ten eerste is dat commercieel niet handig. Ten tweede begrijpen de meeste mensen niet dat aan ELKE meting een onnauwkeurigheid is verbonden.