Hoe kun je proberen om te gaan met constante zenuwen op school?

ik heb de hele dag door last van zenuwen. het begint ' s ochtends: wat zal ik aandoen, hoe zullen anderen erop reageren, hoe kunnen ze mijn t-shirt ook interpreteren, past de kleur goed bij mijn tas, etc. Op school: 'als ik hier ga zitten wat kunnen er dan voor dingen gebeuren', wie zou mij kunnen aanspreken, wat zouden ze kunnen vragen, hoe zou ik moeten reageren? Wat als hij naar me toekomt? Wat als zij iets tegen me zegt? Als ik via daar loop, wie zou ik dan tegen kunnen komen? ik heb dit al meerdere keren aangegeven aan mijn vader/moeder, maar er wordt weinig aan gedaan, ik maak me zorgen.. hoe kan ik hier mee omgaan, waar moet ik mee beginnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, dat is herkenbaar Catcher! Ik heb ook met zo'n gevoel op school rondgelopen en voelde me constant onprettig. Toch denk ik dat het onzekerheid is. Probeer op jezelf te vertrouwen. Je hoeft niet vrienden te zijn met iedereen, sterker nog, dat is ook niet mogelijk. Heb je dit ook als je over straat loopt, of naar een winkel gaat? Of is het echt puur op school?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook in de stad, eigenlijk overal behalve thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar. Zoals de persoon hieronder ook al zei, waarschijnlijk een angststoornis, dat is bij mij ook het geval, gelukkig gaat het al een stuk beter. Wellicht toch een afspraak maken met je huisarts en je door laten verwijzen naar iemand die je zou kunnen hebben. Ik weet hoe onprettig het voelt, ik had ook last van fysieke klachten, ik hoop dat jij daar geen last van hebt :)
Toch nog eens in gesprek gaan met je ouders lijkt mij de beste optie, want zo kun je niet doorgaan. Het vreet ontzettend veel energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..... en dat niet alleen (dat energie vreten), maar als je nu geen oplossing gaat zoeken, dan heb je kans er toekomstig last van te blijven houden, en die angststoornis bouwt op.
Ik wil je niet bang maken natuurlijk ;-) maar adviseer je wel om professionele hulp te gaan zoeken Catcher! Hoe eerder je een angststoornis aanpakt, hoe beter de kans op herstel en een fijn leven!!!
Kimath
13 jaar geleden
Wat een lastige situatie, ik hoop dat je hier een goed antwoord op krijgt.

Het beste antwoord

Dit lijkt op een paniekstoornis.
Je kunt -ook zonder toestemming van je ouders- een afspraak maken met je huisarts.
Als je echter je (school) zaken niet goed voor elkaar hebt, begin dan dit in orde te maken.
Is de paniek/angst dan weg , dan was het een nuttig signaal die je helpt de juiste dingen te doen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zo te lezen gaan al je zenuwen eigenlijk maar om één ding, je bent niet zelfverzekerd genoeg. Dat is in de tienerleeftijd niet ongewoon en de een heeft er meer last van dan de ander. Als je hulp zoekt om daar aan te werken dan kan je misschien het RIAG proberen, er zijn meer kinderen die hulp krijgen. Alleen vind ik wel dat je eerst het gevoel moet hebben dat je echt volledig vast loopt. Meestal worden mensen zelfverzekerder naarmate ze ouder worden en groei je er dus mogelijk gewoon doorheen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De huisarts is inderdaad ook de gemakkelijkste weg als je echt vast loopt. Voor die tijd is er misschien ook nog op school een aanspreekpunt of welzijnwerker ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het gevoel. Je moet je er op een gegeven moment gewoon overheen zetten. Dat is lastig. Je kunt er aan werken door gewoon een, wat zou het ook mentaliteit te hebben. Scheit aan alles, zeg maar (niet op een asociale manier) Eerst ben je gewoon je angst aan het overschreeuwen, maar later zit het gewoon in je karakter.

Zo geniet je ook veel maar van het leven. Maak je niet druk om anderen en laat anderen je accepteren zoals je bent en anders mogen ze opdonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt op stress.
-Neem de tijd om je te ontspannen. Neem een bad. Ga een stukje wandelen. Geniet van de natuur. Luister naar mooie muziek, lees een mooi boek of bekijk een goede film.
Mediteren en het doen van yoga-oefeningen helpen ook om je gedachten leeg te maken en jezelf tot rust te brengen.
En... zappen voor de tv kan heerlijk zijn, maar tegen stress helpt het je niet!
-Let tijdens je werk eens op je ademhaling. Haal je adem via je buik of zit je ademhaling veel hoger? Als dat laatste het geval is, oefen dan eens met buikademhaling. Je zult merken dat je je dan rustiger voelt.
-Als je gezond bent, kun je beter tegen stress. Regelmatig eten is gezonder. Neem de tijd om te koken. En neem de tijd om te eten. Dek de tafel, ook als je alleen bent en geniet van wat je hebt gemaakt.
Vooral 's avonds is het beter zware maaltijden te mijden. Er is een spreekwoord dat zegt: Eet 's morgens als een koning, 's middags als een prins en 's avonds als een bedelaar. Een zware lunch en een licht diner is beter dan andersom.
En moeten we je nog vertellen dat een appel als tussendoortje beter is dan een zak drop? Die appel levert in ieder geval meer energie op.
-Het helpt als je vrienden hebt om over je problemen te praten. Vaak ook kijken anderen heel anders tegen die problemen aan. En dat maakt dat ook jij eens vanuit een andere invalshoek kunt kijken. Misschien is het niet erg als het lijkt.
En vergeet ook vooral niet met je vrienden te lachen. Bijna niets is gezonder dan dat!
-Een goede conditie zorgt ervoor dat je beter bestand bent tegen stress. Zoek een sport die je leuk vindt. Loop of fiets i.p.v. de auto te pakken en neem eens de trap i.p.v. de lift.
-Als je goed bent uitgerust, kun je er beter tegen. Voldoende slapen is belangrijk voor je weerstand.
Als je moeite hebt met inslapen, neem dan meer gas terug voor je naar bed gaat. Kijk geen tv en zeker geen programma's die je onrustig maken. Doe rustig aan met cafeine ('s avonds liever niet) en alcohol.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://tientipstegenstress.utilo.nl/
je bent je bron vergeten te vermelden