Dat verschilt per sprookje (enzelfs per type sprookje of mythe) , maar in de basis zijn het allemaal universele verhalen die voor meerdere soorten uitleg vatbaar zijn (de grens ligt bij de fantasie van de uitlegger) die basale dingen vertellen over goed en kwaad. Ze bevatten vaak veel archetypen (of dingen die we als archetypen zijn gaan beschouwen), en hoewel veel sprookjes oorspronkelijk misschien nooit meer zijn geweest dan onderhoudende verhaaltjes, zijn er inmiddels zo veel betekenissen aangehangen, dat we de oorsronkelijke verhalende functie misschien wel uit het oog zijn verloren.

We houden nu eenmaal veel van overdrachtelijke verhalen en gelijkenissen, verhalen die iets vertellen zonder het verhaal zelf te vertellen, omdat je door de 'aha'-erlebnis het gevoel van een plotseling inzicht kunt krijgen - en daar zijn we allemaal erg gevoelig voor - en omdat de kracht van symbolen vaak sterker spreekt dan de onderwerpen waarvoor ze staan zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

- Het zijn mooie verhalen.
- Ze leren ons levenslessen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn verhaaltjes die ja zou kunnen plaatsen in je eigen wereld; ze dienen om je inzicht en begrip te vergroten. Overigens geld dat ook voor vele bijbelverhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige symbolieken en extreme overdreven gebeurtenissen staan voor alle ontwikkelingen en angsten in een mensenleven, maar dan uitvergroot!
Tegenwoordig hebben we de soaps, in de basis zijn die gemaakt volgens dezelfde principes.
Vroeger was er geen tv, geen film en trokken de verhalenvertellers samen met de minstrelen door het land om mensen te vermaken en ze te leren.
Sommige sprookjes, mythes en sagen werden uit de duim gezogen, sommige berustte op waar gebeurde verhalen en waren flink aangedikt!
Ze waren ter lering, vermaak en inspiratie of sommige ook met een zwaar gelovige achtergrond om de toehoorders te inspireren tot een bepaald geloof. Dit laatste geld vooral voor de Aziatische landen.
Ik heb wel honderden sprookjesboeken enz. Ik geniet er nu nog steeds van.
Ze leren je veel over de gedachtenwereld van de mensen door de eeuwen heen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de lessen die eruit spreken nog steeds toepassen in je eigen leven, onder de voorwaarde dat je de kern eruit haalt natuurlijk.

Dat sommige verhalen soms wel eeuwen de mensen blijft aanspreken, is wel een aanwijzing dat er een diepere laag inzit. Die vaak ook tijdloos van toepassing blijft.

Het is goedbeschouwd een soort weergave van wat werkelijke echte wijsheid is. Het feit dat er kleine veranderingen in de verhalen komen, door de eeuwen heen, betekent dat het verhaal steeds weer opnieuw geinterpreteerd word. En zijn actualiteit daardoor niet verliest, en in staat blijft zijn betekenis aan mensen over te dragen.

de Bijbel en andere heilige geschriften zijn het beste voorbeeld, maar ook sprookjes en mythen vallen er onder.

Er staat meestal veel meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Voorwaarde is dat je niet de genoemde feiten letterlijk neemt, maar op zoek gaat naar de bedoelde betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn een prikkeling van de fantasie! En fantasie is cruciaal in de ontwikkeling van je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag :)

Ze symboliseren veelal oerwijsheden. Een aantal mythologische verhalen beschrijft symbolisch hoe de mens zich kan ontwikkelen tot een hoger bewustzijnsniveau.

Het zijn wijze levenslessen over goed en kwaad, liefde, hoe om te gaan met beproevingen en tegenslagen, sterke en zwakke eigenschappen. Ze prikkelen onze fantasie, gedachten en gevoelens en zetten aan tot nadenken.

Om welk verhaal het ook gaat, het is eenvoudig een spiegelbeeld van onszelf. De erin voorkomende figuren zoals de koning, koningin, prins en prinses, vader, fee, heks, kikker, reus, menseneter, elfje, draak, een wit paard, beest en weeskind, maken deel uit van ieder van ons.

In hun zuivere vorm hebben deze sprookjes nog altijd een betoverende werking op ons, ze zetten ons aan het denken, onderwijzen en inspireren ons. Niet alleen door hun ethiek en altruïsme, maar ook door de esoterische betekenis van het leven zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat deze een betekenis hebben. Het zijn wel mooie verhalen voor alle leeftijden en ze geven een boodschap mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het verschil tussen goed en kwaad te leren ...