Als je een medicijn neemt help het dan wel als je rennie neemt?

hele blonde vraag misschien en ja sorry antwoordman het gaat over mijn medische dossier ;-) ik heb een urineweg infectie en daardoor slik ik dus antibiotica. nu heb ik ook maagzuur en slik ik dus rennie. ze zeggen altij dat rennie maagzuur omzet in water en anderelichaamseigen dingen. maar wat dan als er een medicijn in je maag zit. word dat ook opgelost tot water??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Rennie zet niet het maagzuur om in water, maar neutraliseert het zuur wel. De medicijnen worden in het bloed opgenomen en worden sowieso niet in de maag afgebroken.

Omdat je nu twee medicijnen door elkaar neemt, moet je wel even met de apotheek overleggen dat je beide slikt. Dan kunnen ze nagaan of er bijwerkingen en ongewenste effecten kunnen optreden. Als niet medicus mag ik daar geen uitspraken over doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedenk me net dat veel medicijnen juist een zure omgeving van de maag nodig hebben om in het bloed opgenomen te worden. Doordat de rennie het maagzuur neutraliseert wordt de maaginhoud minder zuur en dat remt de opname of werking van sommige medicijnen, misschien ook wel van de antibiotica.

Vaak moet je dan eerst het ene middel innemen en een tijd later het andere. In onderstaande bron kan je al e.e.a. nalezen. Je moet dan zoeken op de informatie "wisselwerking met andere medicijnen".

Ik zou dat zeker even navragen en het niet helemaal zelf uitdokteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk

Andere antwoorden (3)

Rennie is een 'over the counter' middel, dat desondanks wordt geleverd met een bijsluiter waar een en ander instaat, als het goed is staat daar ook iets in over mogelijke wisselwerking met andere middelen.

Als het in de bijsluiter van de Rennie niet staat moet het zeker in de bijsluiter van het antibioticum vermeld staan. Een antibioticum is per definitie alleen op recept verkrijgbaar. Daar komt bij dat de apotheek als het goed is geïnformeerd heeft naar ander medicijngebruik. Als je daarop eerlijk hebt geantwoord (even vooropgesteld dat de situatie toen vergelijkbaar was) dan hadden ze je uit eigen beweging al verteld over een eventuele wisselwerking of het ernstige vermoeden dat die misschien zou kunnen optreden.

We zijn hier geen medisch specialisten, als deze vraag je bezighoudt is het zeer verstandig om een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rennies en de medicijnen waarmee de belangrijkste wisselwerkingen optreden, zijn de volgende.

Bij de Gaviscon kauwtabletten pepermunt en Rennie Refluxine
Antibiotica van het cefalosporine-type: ketoconazol en itraconazol. De wisselwerking geldt niet voor de drank met itraconazol met de naam Trisporal OS. Neem deze antischimmelmiddelen minimaal twee uur voor de maagzuurbinder of vier uur erna.
Antibiotica van het cefalosporine-type: cefuroxim en cefpodoxim. Overleg met uw arts of een ander antibioticum voor u mogelijk is. Zo niet, neem deze middelen dan minstens twee uur vóór de maagzuurbinder of drie uur erna.
Medicijnen gebruikt bij hiv: zalcitabine, atazanavir, indinavir, nelfinavir en tipranavir. Neem deze middelen minstens twee uur vóór of twee uur na de maagzuurbinder.
Antibiotica van het chinolon-type: ciprofloxacine, levofloxacine, norfloxacine, ofloxacine, pipemidinezuur. Neem deze antibiotica minstens vier uur vóór de maagzuurbinder of drie uur erna.
Antibiotica van het tetracycline-type, zoals doxycycline, minocycline en demeclocycline. Overleg met uw arts of een ander antibioticum voor u mogelijk is. Zo niet, neem deze middelen dan minstens twee uur vóór de maagzuurbinder of drie uur erna.
IJzerbevattende medicijnen, zoals ferrofumaraat, ferrogluconaat en multivitamines. Neem het medicijn met ijzer minimaal twee uur voor of twee uur na het maagzuurbindende middel. Het beste kunt u het ijzerpreparaat een uur voor het eten nemen en dit maagzuurbindende middel een uur erna.
Middelen tegen botontkalking: alendroninezuur, clodroninezuur, etidroninezuur, risedroninezuur en tiludroninezuur. Neem deze middelen minstens een half uur vóór de maagzuurbinder in.
Penicillamine, meestal gebruikt bij reuma en de ziekte van Wilson. Levothyroxine, liothyronine, dit zijn schildklierhormonen. Mycofenolzuur, een afweeronderdrukkend middel. Digoxine, een hartmiddel. Neem deze middelen minstens twee uur vóór de maagzuurbinder of vier uur erna.
De middelen tegen kanker dasatinib, erlotinib en sorafenib. Neem deze middelen minimaal 2 uur voor of 2 uur na de maagzuurbinder. Anders worden deze middelen niet goed opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gewoon even bij de huisarts navragen. En zeker ook aan hem een medicijn voor maagzuur vragen. Deze werken vaak beter dan rennies en ook is de werking daarvan afgestemd om in combinatie met andere medicatie te gebruiken.