hoe kan het dat ik 3 dagen te laat menstrueer? Terwijl ik normaal super regelmatig ongesteld wordt.

Hee, ik ben net 14 en ben al 2,5 jaar ongesteld, mijn cyclus duurt altijd precies een maand, 30 of 31 dagen. Ik wordt het altijd op de 10e, heel soms 1 dag eerder of 1 dag later. Maar heel regelmatig dus! En het is vandaag de 14e en ik ben nog steeds niet ongesteld geworden.. Ik ben gewoon gezond enzoo, en nog hartstikke maagd. Dus zou het kunnen dat je gewoon een keer wat later bent? Ik vind het nogal eng namelijk! Maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat je baarmoeder gewoon een keer denkt van, nu 3 dagen later. Maar heeft iemand hier ervaring mee of wet er meer van?

Toegevoegd na 1 minuut:
weet*

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

3 dagen te laat is normaal, ongestelheid is niet altijd precies om de maand kan paar dagen meer of minder zijn ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechts 30% van de meisjes/vrouwen heeft een regelmatige cyclusduur van 28-30 dagen. Bij 95% van de Nederlandse meisjes vindt de eerste menstruatie (menarche) plaats op de leeftijd van 11 tot 15 jaar.
Bij een klein aantal van de meisjes ontstaat deze voor het 11e jaar of na het 15e jaar. De eerste jaren kan de menstruatie onregelmatig komen; dit betekent dat de duur tussen twee menstruatieperiodes steeds wisselt. Het moment van menstrueren is dan ook niet te voorspellen. Het kan zelfs zo zijn dat je menstruatie een paar maanden helemaal wegblijft.

Vooral in de jaren na je eerste menstruatie is het goed mogelijk dat de bloedingen niet altijd komen op de dag dat je ze verwacht. Dit komt doordat je lichaam nog moet wennen aan de hormonale veranderingen die in je lichaam optreden. Deze zorgen ook voor je borstontwikkeling en schaamhaarontwikkeling.

Het hebben van een onregelmatige menstruatie is over het algemeen niet erg en zelfs heel gewoon in de jaren vanaf de eerste menstruatie. Vervelend is het natuurlijk wel, omdat je niet precies weet wanneer je gaat menstrueren. Dit kan je onzeker maken. Meestal wordt de menstruatie voor het 20e jaar regelmatig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan ook door stress, dan wordt je ook later ongesteld
Ik stress hem altijd helemaal als ik het niet word en daardoor word ik het het ook een paar dagen later
Maar het is best nog normaal dat je een paar dagen later ongesteld wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er met je moeder of een andere vrouw in je omgeving over praten. Die weten het waarschijnlijk het bestp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere vrouw, ook al is ze normaal regelmatig, kan wel eens meemaken dat een cyclus wat langer of korter is. Of er zelfs eentje helemaal overslaan. En als je pas (dus niet ál) 2,5 jaar ongesteld bent, is de kans nog wat groter dat zoiets af en toe gebeurt. Het hele hormonale stelsel is gewoon een ingewikkeld systeem, als er maar iets niet zoals normaal gaat, raakt het hele systeem even in de war.

Als je geen seks hebt gehad en zwangerschap dus echt onmogelijk is, is dit niets om je zorgen te maken. Alleen als deze menstruatie helemaal wegblijft en die van volgende maand óók niet op komt dagen, zou ik voor de zekerheid even naar de dokter gaan.