Kinderen met asperger syndroom hebben vaak een monotomere stem. Hoe klinkt dit?

Er staat overal: Kinderen met Syndroom van Asperger hebben vaak een monotomere stem... Ja, wat heb ik daar aan ? Ik wil weten hoe een monotomere stem klinkt xD

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (8)

Je kunt aan een stem horen of iemand blij is of down. Iemand met monotone stem hoor je niet hoe de stemming is, dus erg vlak.

Toegevoegd na 5 minuten:
Leuk voorbeeld is dit filmpje op youtube

http://www.youtube.com/watch?v=ZLQ8kEg8vfc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk bedoel je "monotonere". Mono toon: één klank. Er zit minder klankvariatie in het stemgebruik, het wordt grotendeels op dezelfde toonhoogte uitgesproken.
Amadea
13 jaar geleden
Zelf ben ik deels Asperger om het maar zo te noemen en ik heb het mezelf af geleerd.
maar er word mee bedoeld dat ze vrij eentonig klinken, of dit nou hoog of laag is, maar ze hebben vaak niet veel intonatie in hun stem zeg maar als je vrolijk bent dan gaan kinderen vaak met een hoge stem snel vertellen. een kind met asperger zal dit niet gauw doen, als het al wat verteld dan met een lagere stem en zonder verspringing naar hoge of lage tonen zoals we gewend zijn.
enthousiasme valt daardoor minder op (al zijn ze het wel).
Als je een monotome stem wilt horen, pak dan eens iets met een paar zinnen tekst en spreek die op 1 en dezelfde toon uit, zonder hoger of lager te gaan met je stem.
Dat is een echt monotome stem maar meestal is het nou ook weer niet ZO erg! echter verschilt het per autist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord!
wat goed dat je het wilt wil delen en er zo open over bent. veel mensen zien het namelijk als iets wat niet te begrijpen is (zoals elk persoon met een vorm van ASS) of denken dat alles over 1 kam te scheren is. een dikke plus dus voor je antwoord en uitleg :)
Dit hoeft helemaal niet waar te zijn. Asperger kent vele verschillende vormen. En het verschilt ook nog veel per geslacht. Ik heb zelf asperger, maar heb absoluut geen monotone stem. Ik zou even op youtube opzoeken naar een filmpje gewoon intypen monotone stem of iets in die trant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak klinkt het een beetje depri, iig bij 4 van de asperger mensen op m'n werk.

Verder zou ik het ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al goeie antwoorden gehad, maar ik wil toch nog wat toevoegen.
Het woord wat je bedoelt is monotoon denk ik: mono is 1 en toon is toon ;-)
De tekst wordt dus op 1 toon uitgesproken en kan heeeel saai klinken.
Mijn zoon (met Asperger Syndroom) heeft dat duidelijk, als hij bijvoorbeeld iets heel snel wil vertellen, of als zijn hoofd erg "vol" zit.
Ik weet niet of je wel eens naar De Wereld Draait Door kijkt en dan met name luistert naar de gedichten van Nico Dijkshoorn? Zoals hij die leest: dat is monotoon ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA idd zeg. heeft die man eigenlijk al een labeltje? :OP het valt ook niet mee als je hoofd zo snel gaat en spraak kan het niet bijhouden. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij niet in ieder geval hahaha. Dus totaal los van autisme: die man is het vóórbeeld van "monotonisme".
Dankje!
Monotoon: alsof je iets opleest zonder er gevoel in te leggen, saai. Niet alle aspergers hebben dat, trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eentonig. De hele tijd hetzelfde dus.
Als jij blij bent hoor je dit. Maar bij iemand met Asperger niet. Het is altijd het zelfde. Dit verschild wel bij autist hoor.