Hoe normaal is een eetbioritme?

Mijn vriendin kwam laat thuis, rond 23:00. Ze had honger omdat ze nog niet had gegeten. Dus schoof ze een pizza in de oven.

Zo'n hele pizza was wel wat veel, dus heb ik de helft opgegeten.

Probleem: de volgende avond kreeg ik rond 23:00 honger - simpelweg omdat ik de avond daarvoor rond die tijd had gegeten.

Als ik dan niet oppas, ga ik dan weer eten, en krijg ik elke avond laat honger. De enige manier om dat te voorkomen is die tweede avond wel te eten (anders slaap ik niet door het hongergevoel) maar veel minder, de derde avond een heel klein beetje te eten, en dan ben ik er vanaf.

Hetzelfde in de middag. Als ik op mijn werk trek krijg en ik eet om 16:00 een gevulde koek, krijg ik de volgende dag rond die tijd opnieuw trek.

Mijn vriendin heeft hier helemaal geen last van.

Wat is "normaal": mijn bioritme dat mij trek laat krijgen op het tijdstip waarop ik gisteren heb gegeten, of het bioritme van mijn vriendin? Wat hebben jullie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zorg dat je sowieso het liefst wat eet wanneer je lichaam dit aangeeft, al is het op een waardeloos tijdstip. Het is niet goed om met een honger gevoel rond te lopen, en iets kleins als een sultana kan dan ook helpen. Als je dan vanaf de volgende dag weer op een normaal tijdstip eet, al heb je geen erge honger, zal het probleem waarschijnlijk gauw verholpen zijn.

Het enige normale ritme is eigenlijk: Eten wanneer je lichaam aangeeft dat er eten in moet. Echter is dat nogal ondoenlijk in onze moderne tijd, omdat er altijd een koelkast vol eten ter beschikking staat, en kasten vol hapjes. Je hoeft het niet te gaan verzamelen of er op te jagen eerst. Een etens ritme is vooral een gewoonte. Je kunt aanleren om 1 keer per dag te eten of 5 keer. Dan krijg je ook alleen op die tijden honger. Uiteraard maakt het uit in hoeverre je lichamelijk actief bent ook en je energie verbrand hebt. Maar etenstijden is grotendeels conditionering en dat begint al op school met de pauzes, daarna op 't werk. Ik heb beiden een periode gedaan, 1 keer daags eten en 5 keer daags ( en nu weer 3 keer daags) en 't went allemaal waardoor je alleen op die tijden trek krijgt. is niet een echt bioritme dus?

als je het ''goed'' wil doen eet je dus niet meer na 19:30, alles wat je daarna eet ''zeker pizza'' blijft lang in je systeem en dus kom je er meer van aan. nu moet ze nier meer op 23 wat in haar mond schuiven en dan gaat het moregn beter. alles waar de mens last van heeft is zelf aangeleerd of aangepast.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100