Wat is precies een hersentumor (zie beschr)?

Hallo . Een vriendin van mij heef teen hersentumor, ik weet niet precies wat het is en waardoor kan het komen en wat doen ze eraan? Graag in makkelijke woorden uitleg svp.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een hersentumor is een vorm van kanker in de hersenen. Een hersentumor kan goed- of kwaadaardig zijn. Artsen kunnen een goedaardige tumor meestal goed weghalen. De tumor komt daarna niet meer terug. 'Goedaardig' klinkt onschuldig, maar een goedaardige tumor op een verkeerde plek in de hersenen is gevaarlijk.
Een kwaadaardige tumor is moeilijk weg te halen. Aan de randen van de tumor zitten tumorcellen tussen gezonde hersencellen in. Als het lukt de tumor weg te halen, komt hij (bijna) altijd weer terug. Een kwaadaardige hersentumor is zeer ernstig; mensen kunnen er dood aan gaan.
Een tumor kan ook een uitzaaiing zijn van kanker ergens anders in het lichaam. Zo'n tumor is altijd kwaadaardig.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oorzaak van de meeste hersentumoren is onbekend.
Hersentumoren zijn in het algemeen niet erfelijk. Sommige hersentumoren komen weliswaar vaker voor bij bepaalde erfelijke ziekten, maar deze erfelijke ziekten zijn op zich weer erg zeldzaam.
Van röntgenstraling is bekend dat het kanker kan veroorzaken, meestal pas 15 tot 20 jaar na bestraling. Ook hersentumoren kunnen door bestraling ontstaan. Dat risico is klein: ongeveer 1 op de 100 mensen die vroeger zijn bestraald op de hersenen krijgt later alsnog een hersentumor door de straling.

Van laagfrequente elektromagnetische straling, -dat is de straling uit een mobiel telefoontje of rond hoogspanningskabels-, wordt hardnekkig beweerd dat het hersentumoren veroorzaakt. Tot nu toe blijkt uit onderzoek geen verhoogd risico. De risico's op de hele lange termijn zijn nog niet bekend.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mensen met hersentumoren hebben verschillende behandeling opties. Afhankelijk van het type tumor en het stadium, patiënten kunnen worden behandeld met chirurgie, bestralingstherapie, of chemotherapie. Sommige patiënten krijgen een combinatie van behandelingen.
Daarnaast, in elk stadium van de ziekte, patiënten kunnen de behandeling van pijn en andere symptomen van de kanker onder controle, om de bijwerkingen van de therapie te verlichten, en om emotionele problemen te vergemakkelijken. Dit soort behandeling wordt genoemd symptoom management, ondersteunende zorg, of palliatieve zorg.
De arts is de beste persoon voor de behandeling keuzes beschrijven en bespreken de verwachte resultaten.

Lees hier meer precieze info: http://www.yesanswer.com/nl/methods-of-treatment-for-brain-tumor.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het hoofd kunnen allerlei soorten tumoren (= gezwellen ) voorkomen.
Ze kunnen goedaardig of kwaadaardig zijn.

Over hoe en waardoor hersentumoren ontstaan is vrijwel niets bekend.

En je vraag wat ze eraan doen: dat hangt er vanaf welk soort tumor het is.