Is Alzheimer erfelijk en zoja is dat dan sterker aan de mannen of vrouwenkant of maakt dat geen verschil?

Slaat het ook generaties over? En kun je jezelf preventief laten testen en/of behandelen?

Toegevoegd na 44 minuten:
En is dementie hetzelfde als Alzheimer?

Toegevoegd na 1 uur:
En beinvloed je de kans op deze ziekte als je in je leven veel medicijnen hebt moeten slikken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Alzheimer is een complexe ziekte, door hersenscans en testen met een medisch psycholoog kan het in de meest eenvoudige vorm worden gediagnostiseerd. Het is in rotterdam in een uitgebreid programma die indertijd door Proff. Galjaard gestart is Chromosomen (erfelijkheidfactor) in vergevorderd stadium. Het is nual vrijwel zeker dat we alzheimer kunnen manipuleren. De tijdfactor is niet aan te geven maar zal ongeveer in 5 jaar geslegd zijn. Ook jonge mensen kunnen azheimer ontwikkelen, uiteraard worden ouderen het meest getroffen. Ook speelt de conditie van het vaten gestel in de hersenen een belangrijke rol. Verder is er nog een groep die gevoelig is voor alzheimer dat zijn namelijk diabeten. Dit is nog geen jaar geleden wetenschappelijk aan getoond. Informatie is al hierover te verkrijgen bij www.dvn.nl Ook kun je info verkrijgen bij de alzeimer vereniging Nederland. in ieder geval spreek je van alzheimer als de Eiwitten die tussen de hersencellen terechtkomen normaal gesproken ook weer opgeruimd. Bij Alzheimer gebeurt dit steeds minder. Er vormen zich zo eiwitophopingen tussen de hersencellen (plaques). Deze plaques zitten in de weg bij het doorgeven van signalen in de hersenen. Hierdoor sterven er hersencellen af en vallen er langzaam maar zeker ook functies uit, zoals denken, begrijpen en herinneren.
Alzheimer is nog niet te genezen. Met medicatie - als die aanslaat - zijn de gevolgen van de ziekte wel een tijdje te vertragen in de fase van milde tot matig ernstige dementie van het Alzheimer-type. Voor alle betrokkenen kan het helpen om tijdig de zorg voor de patiënt en zijn of haar omgeving goed te organiseren. Zoals ik al zei de Erasmusuniversiteits ziekenhuis is al in vergevorderd statdium. de gevoeliheidsgraad voor alzheimer is heel groot als diabeet. Er is geen verschil aangetoond of mannen en vrouwen hierin gelijk op gaan. Meestal is het ontwikkelen alzheimer het eerst gerkent bij vrouwen. Maar het heeft niets temaken met het eiwit. Mannen kunnen het langer weggestopt houden het is meer een sociale constatering. Groeten Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De ziekte van Alzheimer is meestal niet erfelijk. Het wordt niet veroorzaakt door genen die personen van hun ouders krijgen. Zelfs als bij meerdere personen uit een familie de ziekte van Alzheimer is opgetreden, wil dit nog niet zeggen dat een ander familielid de ziekte ook noodzakelijkerwijs zal krijgen, omdat de meeste gevallen van de ziekte van Alzheimer niet erfelijk zijn. Doordat de ziekte op latere leeftijd vrij algemeen voorkomt, is het niet ongebruikelijk dat twee of meer leden van een familie de ziekte van Alzheimer hebben.
Of er nu wel of geen familieleden met de ziekte van Alzheimer zijn, ieder loopt het risico de ziekte te krijgen. Het is echter bekend dat er een gen is dat dit risico kan beÎ nvloeden. Dit gen is gevonden op chromosoom 19 en het is verantwoordelijk voor de productie van het eiwit apoliproteÎ ne E (ApoE). Er zijn drie hoofdtypes van dit eiwit. Eén daarvan, ApoE4, maakt, hoewel hij niet vaak voorkomt, de kans op de ziekte van Alzheimer groter maakt. Het veroorzaakt de ziekte niet zelf, maar het vergroot de waarschijnlijkheid. Een persoon van 50 zou bijvoorbeeld een kans van twee op duizend hebben in plaats van één op duizend om de ziekte van Alzheimer te krijgen, maar het kan ook zijn dat hij de ziekte niet krijgt. De helft van de mensen met de ziekte van Alzheimer heeft ApoE4 en niet iedereen met ApoE4 krijgt de ziekte van Alzheimer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een klein aantal families waarin Alzheimer op jonge leeftijd voorkomt, heeft men een afwijking gevonden in het erfelijk materiaal. Deze afwijking is verantwoordelijk voor het ontstaan van de ziekte. Ook bij dementie op hogere leeftijd, lijkt een erfelijke factor soms een rol te spelen. Welke rol dat precies is en hoe zwaar die is, is nog onduidelijk. Over het algemeen genomen, is de kans op de ziekte van Alzheimer iets groter als een van de ouders de ziekte heeft gehad.
Als er sprake is van erfelijkheid, kunnen er verschillende genen in het spel zijn, die allemaal betrokken zijn bij de afbraak van het amyloid eiwit. Hierdoor wordt het amyloid niet afgebroken en ontstaan de ophopingen. Deze kunnen leiden tot de ziekte van Alzheimer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziekte van Alzheimer is een complexe ziekte waarbij vele factoren een rol spelen. Er is bijvoorbeeld nog niet bekend of de plaques die dit medicijn bestrijdt een oorzaak of een gevolg van de ziekte van Alzheimer zijn. (of een gevolg dat het ziekteverloop op zichzelf ook weer versterkt). Bovendien spelen bij de ziekte van Alzheimer ook nog andere eiwitten een rol (bijvoorbeeld de tangles). Ook de rol van andere eiwitten, erfelijke factoren en gedrag (voeding, beweging enz) is nog niet helemaal opgehelderd.
Bron: Alzheimer-Nederland (zie onder, bij zoeken erfelijk of erfelijkheid invullen)
(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Dementie is méér dan de ziekte van Alzheimer

Bij dementie denk je al snel aan de ziekte van Alzheimer. Maar er bestaan veel meer vormen, zoals Korsakov en vasculaire dementie.

Vergeten wat je vandaag gedaan hebt, je geliefde niet meer herkennen... Dementie is een wrede ziekte. Zeldzaam is het zeker niet: ongeveer 1 op de 20 65-plussers lijdt eraan. In totaal kent Nederland naar schatting 160 duizend dementerenden. Bij vrouwen komt het relatief vaker voor dan bij mannen, doordat vrouwen gemiddeld 3 jaar ouder worden. Wat veel mensen niet weten, is dat dementie een verzamelnaam is voor allerlei ziektebeelden, die soms veel van elkaar verschillen. De ziekte van Alzheimer is de bekendste, maar er zijn 60 verschillende oorzaken van dementie bekend.
1. De ziekte van Alzheimer
Deze vorm komt het meest voor, ongeveer 65% van de dementiepatiënten heeft het.*

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de site staat informatie over risico's en preventie:
http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/dementie/dementie/trimbos-instituut/