Kan een scheurtje in een miniscus genezen? Hoe? + Hoe kan een beetje afgesleten kraakbeen van een kniegewricht weer aangemaakt worden?

Behandeling van een Miniscus/kraakbeen kniegewricht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Over aanmaak van nieuw kraakbeen verschillen de meningen. Sommigen zeggen dat dit niet kan, anderen zeggen van wel. Dan lees je vaak over hyaluronzuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt de vraag maar voor de helft beantwoord
Vroeger werd aangenomen dat de meniscus helemaal niet doorbloed werd, maar inmiddels weten we dat er zich wel degelijk kleine bloedvaatjes in de meniscus bevinden.
Dit geldt met name voor het buitenste 1/3 deel de meniscus. De meniscus is dus relatief slecht doorbloed.

Dat betekent dat kleine scheurtjes, en iets grotere scheurtjes -mits ze zich in het buitenste 1/3 deel bevinden- nog wel een goede kans hebben om spontaan weer te genezen. Over het algemeen duurt het herstel dan circa 6 weken.

Het is nog vrij nieuw maar CH-Alpha schijnt kraakbeen aan te maken en op te bouwen.