Het meeste raak je kwijt door gewoon te leven, te ademen, je lichaam te verwarmen, je spijsvertering te laten werken, je bloed te laten stromen, je hart te laten koppen, je hersenen te laten werken etcetera. Kost allemaal bergen energie. Klein beetje normale lichaamsbeweging (huishouden, boodschappen, aankleden, douchen, eten, etc) erbij, en je verwerkt als vrouw toch al snel 2000 calorieen op een dag.
Een kleine verstoring in die balans - bijvoorbeeld 100 calorieen, twee koekjes op een dag teveel, resulteert in een jaar al in 5 kilo overgewicht. Wil je dat niet, dan zul je OF dat koekje moeten laten staan, of 100 kalorieen meer verbranden. Eet je per dag bijna 1000 calorieen (ongeveer twee volledige maaltijden) teveel, dan heb je een probleem.
Als je af wilt vallen, moet je dus OF minder calorieen nemen dan je verbrand (met 1800 calorieen kom je er al 200 tekort om gewoon normaal in leven te blijven en zul je op de lange duur afvallen). Je kunt dit proces beduidend versnellen door meer te bewegen / verbranden, zodat je bijvoorbeeld 500 calorieen op een dag 'tekort komt'. Meer / sneller is niet verstandig, en bovendien overbelast je op die manier je lichaam, zeker zolang je nog te zwaar bent.
1800 calorieen (extra !-want dat bedoel je volgens mij) op een dag verbranden is echt bijna onmogelijk ; dan zou je de HELE dag matig tot flink inspannend bezig moeten zijn, wat je niet alleen niet gaat redden, maar ook verre van gezond is.
Wellicht dat onderstaand hulpmiddel je een beetje kan helpen. Het hangt namelijk ook sterk van je gewicht af.
Zo kost drie kwartier fietsen mij op dit moment 540 calorieen. Zou ik echter 60 kilo wegen, dan levert het zelfde fietstochtje op het zelfde tempo me nog maar 270 calorieen kosten. Een enorm verschil, en een van de redenen dat afvallen steeds langzamer gaat naarmate je meer in de buurt van je ideale gezonde gewicht komt.
- Bronnen:
-
http://www.caloriecalculator.nl/calorieen-...