Maakt het uit bij een slaapmiddel of je een halve neemt ipv een hele om te voorkomen dat je er snel aan gewend raakt?

Dit keer een vraag om mijn moeder te beschermen want ik zag vanmorgen dat ze weer volop slaapmiddelen inneemt, Ik weet wel waarom maar ben toch boos geworden want het gevaar van gewenning is gewoon te groot.. Nu zegt ze dat ze maar een halve neemt steeds en dat het dan minder snel went.. Ik denk echter dat je dezelfde hoeveelheid rommel binnenkrijgt ook al breek je de tabletjes. Mijn moeder zegt echter dat medicijnen met een breekrandje juist bedoelt zijn om een halve dosering te kunnen nemen; In hoeverre heeft ze gelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Ze heeft gelijk wat betreft de dosering. Als ze het tabletje breekt dan krijgt ze idd de halve dosering binnen maar ik denk niet dat je er dan minder snel gewenning door krijgt. Ik weet niet om welk middel het gaat maar ik weet wél dat de benzodiazepinen, oftewel, temazepam, Flurazepam, Lorazepam, Nitrazepam erg verslavend werken en om
verslaving (= afhankelijkheid) te voorkómen mogen deze middelen maximaal 2 maanden achter elkaar worden gebruikt. Als ze langer dan 2 maanden nodig zijn, moet het gebruik na uiterlijk 4 maanden geleidelijk worden gestopt (= afbouwen, uitsluipen). Het is in zoverre verstandig dat ze maar halve tabletjes neemt maar je kunt er net zo verslaafd/gewend aan raken, ze krijgt toch de stof binnen en zal na het staken van deze slaapmiddelen niet meer zo makkelijk uit zichzelf in slaap kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de helft van een tablet is ook de helft vn de dosering van het tablet
dus krijgt ze minder van die medicijnen binnen

Mensen zijn oo bang om niet te kunnen slapen dus nemen ze bij voorbaat al een tabletje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft helemaal gelijk dat ze maar de halve dosis binnen kijgt.

Wat betreft gewenning.. Tja.. Ze went nu aan de halve dosering. Als ze standaard voor het slapen gaan een slaaptablet neemt, is er wel echt iets mis. Ik zou met haar zoeken naar de reden van het niet kunnen slapen, en kijken hoe je dat probleem weg kan nemen.

In geval van zorgen is het niet noodzakelijk de oorzaak van de zorgen direct weg te nemen. Je kan ook een lange-termijn oplossing zoeken. Zodra een oplossing voor een probleem gedefinieerd is, zijn de zorgen vaak weg.

BV in geval van schulden / financiele problemen: Ga met een schuldsaneerder praten, of met je bank adviseur. Dan wordt er nagekeken hoe je je financiele lasten kan dragen. Het kan dan nog wel 10 jaar duren voor je uit de schulden komt, maar het probleem is weg; De zorg was immers dat je niet weet hoe je van de schuld afkomt.

Om maar in banken termijn te blijven: Het hebben van een schuld is niet erg. Hetnieit kunnen betalen wel.

Succes. Maar niet gewoon afdoen als een slaap tabletje. Zoek de reden van slapeloosheid en probeer dat weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je nu een halve of een hele pakt. Het is en blijft verslavend. Hoe vaker je het gebruikt hoe minder je het kunt laten. Een halve is dan iets gunstiger omdat je minder binnenkrijgt maar kan ook minder goed werken waardoor je meer gaat nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn slaappillen zijn liquid dus half kan niet.
en idd ik was zo verslaafd als ik weet niet wat.
als ze afbouwd an haar lijf er wel aan wennen, maar heel moeilijk omdat je zelf zegt dat ze er vollop aan zit.

en idd alleen als er een breekrand inzit mag het half.